Det arabiske initiativ, 2005
I forordet til "Det Arabiske Initiativ" (januar 2005) præsenterer daværende udenrigsminister Per Stig Møller (K) og integrationsminister Bertel Haarder (V) regeringens tiltag, som samtidig illustrerer tidens frygt for terror, ekstremisme og det civilisationssammenstød, som bygger på en teori fremsat af den amerikanske politolog S. P. Huntington.
Vi kan alle huske helt præcist, hvor vi befandt os, da vi 11. september 2001 fik nyheden om terrorangrebet mod World Trade Center i New York og mod Pentagon i Washington. Kun de færreste af os havde haft fantasi til at forestille os karakteren af det blinde had mod vesten, og mod USA i særdeleshed, der lå bag denne terror.
Tiden efter 11. september 2001 har – ud over en resolut og verdensomspændende indsats mod terrorisme – givet anledning til eftertanke både i den arabiske verden og i vesten. Ekstremisme og terrorisme har vi kendt i århundreder. Det nye er, at der synes at være tale om et forsøg på at mobilisere muslimer over hele verden til krig mod den vestlige civilisation. 11. september skulle være startdatoen for et globalt sammenstød mellem civilisationer, men det må ikke lykkes.
Vesten og den arabiske verden må ikke lade terroristerne skrive vores historie. Den skal skrives af det flertal, som ser fællesgods frem for forskelle – og muligheder frem for konflikter. Blandt fællesgodset er befolkningernes ønske om at leve i fred, velstand og frihed. Blandt mulighederne er at indgå i et partnerskab mellem vesten og den arabiske verden om at opfylde dette ønske. Et partnerskab for reform og fremskridt med den muslimske verden til fordel for os alle.
Det er i essensen, hvad regeringens Arabiske Initiativ handler om.
(Fra: http://danmarkshistorien.dk/)
Det Arabiske Initiativ, 2011
Den danske S-SF-RV-regering præsenterede 9. december 2011 planerne for dansk støtte til de igangværende reform- og demokratiseringsprocesser i Mellemøsten og Nordafrika. Regeringen afsatte i alt 275 mio. kr. årligt til Det Arabiske Initiativ i modsætning til de tidligere 100 mio. kr. årligt.
Den styrkede indsats er tilpasset den nye situation, som regionen står i med det arabiske forår, og der er, udover støtten til demokrati og menneskerettigheder, lagt vægt på støtte til jobskabelse og økonomisk udvikling.
2011 var som bekendt året, hvor det arabiske forår tog form i skikkelse af ungdomsgenerationens modige opgør med autoritære ledere i først Egypten og Tunesien. Det satte skub i en hidtil uset forandringsproces i Mellemøsten og Nordafrika. Mange af de arabiske partnere i de dansk-arabiske partnerskaber (tidligere under bistandspuljerne Partnerskab for Dialog og Reform og Frihedspuljen) spillede en central rolle under revolutionerne og tog modigt del i kampen mod de tidligere regimer.
Civilsamfundets aktører i henholdsvis Tunesien, Egypten og Libyen og andre lande i regionen har meget tydeligt givet indtryk af, at de ønsker opbygningen af nye demokratiske samfundsstrukturer.
Danmark føler sig forpligtiget til at støtte dette arbejde, og med Det Arabiske Initiativ vil Danmark understøtte transitionsprocesserne i regionen. Danmark vil i den proces samarbejde med en lang række partnere, heriblandt civilsamfundsgrupper, menneskerettighedsforkæmpere, reformaktører og multilaterale organisationer.
Det Arabiske Initiativs tre spor: Demokratisering, reformer og civilsamfund
Det Arabiske Forår har afstedkommet et behov for støtte til etableringen af nye demokratiske institutioner. På dette område besidder Danmark en række kompetencer indenfor menneskerettigheder, torturbekæmpelse og rehabilitering, medier og medielovgivning, valgsystemer, politiske partier og integration af køn og ligestilling.
Eftersom deltagerne i Det Arabiske Forår også har været partnere fra de mange regionale dansk-arabiske programmer, vil Danmark søge at fortsætte og udbygge disse, således programmerne fortsætter og udbygger dialog og netværksopbygning og ikke mindst fastholder og udvider de samarbejdsprojekter, hvor der vurderes at være politisk mulighed for at bidrage til en ny udvikling.
Økonomisk udvikling og jobskabelse
Det var i høj grad protester over manglende jobmuligheder med krav om social retfærdighed, som lå til grund for Det Arabiske Forår. Sidenhen har omvæltningerne i Tunesien, Egypten og Libyen ført til yderligere økonomisk stagnation, hvad især de unge mærker igennem en betydelig ungdomsarbejdsløshed.
Igennem samarbejde med de multilaterale organisationer og igennem Det Arabiske Initiativ vil Danmark bidrage til de indsatser, som iværksættes for at skabe job og fremme små- og mellemstore virksomheder og ikke mindst økonomisk vækst. Med Det Arabiske Initiativ vil Danmark også gøre en ekstra indsats i forhold til at støtte innovative virksomheder, herunder IT-entreprenører.
Et andet indsatsområde vil ligeledes være at fremme den sociale dialog på arbejdsmarkedet, således arbejdsgiver og arbejdstager sammen løser de konflikter, der måtte opstå, og skaber rammerne for et stabilt arbejdsmarked.
Arbejdet med social dialog vil blive fortsat og styrket med særlig fokus på reorganisering, hvor der er iværksat en transition, der også har omfattet en reorganisering af de store arbejdsmarkedsorganisationer.
Styrke dansk indsats i multilaterale fora, særligt EU
Danmark ønsker at bidrage til et styrket samarbejde mellem Europa og den arabiske verden. Såfremt det skal ske, er det vigtigt, at EU spiller en central rolle. Gennem Det Arabiske Initiativs første to spor skabes der en viden og indsigt, som Danmark vil anvende i arbejdet for, at EU kan fortsætte og styrke sit samarbejde i regionen.
Ligeledes vil Danmark igennem sit arbejde i EU og samarbejdet med de nordiske lande styrke og koordinere støtten til de
folkelige bevægelser og den demokratiske udvikling i Nordafrika og Mellemøsten.
(Fra: Det Danske Udenrigsministeriums hjemmeside: http://um.dk/da/)