Jødekonspirationen
Lektie:
Læs s. 121-128 i 'Hvem stod bag?'
Arbejdsspørgsmål til case 1:
Hvilket menneskesyn har afsenderen?
Hvordan fremstilles ikke-jøder i teksten?
Hvordan fremstilles jøder i teksten?
Hvordan skal magten i verden overtages ifølge teksten?
Hvilket formål angiver kilden selv som baggrund for sin tilblivelse?
Formål:
Kort opgave:
Dansk udgave af Zions vises protokoller
Billedanalyse:
Beskriv billedet herunder og undersøg, hvad den sekskantede stjerne er symbol for.
Hvilken opfattelse af jøder afspejler tegningen?
'Blækspruttens' ansigtstræk er taget fra den daværende britiske politiker Winston Churchill. Undersøg hvem han var, og diskutér, hvorfor han inddrages i illustration.
Illustration fra ca. 1938 lavet af Seppla, hvis almindelige navn var Josef Plank. Han lavede tegninger til forskellige antisemistiske blade i Tyskland fra 1935 til 1945. Fra https://neverwasmag.com/
Adolf Hitler - og 'Mein Kampf':
Læs individuelt 'Case 2. Adolf Hitler' på s. 129-131 i 'Hvem stod bag?'
Gå derefter sammen 2 og 2 og besvar følgende arbejdsspørgsmål:
Hvorfor tabte Tyskland ifølge Hitler 1. verdenskrig?
Hvordan argumenterer Hitler for, at Ludendorff blot var en syndebuk?
Hvad mener Hitler med sin skelnen mellem 'store' og 'små' løgne?
Hvordan beskrives jøder af Hitler? Hvilke egenskaber tillægges de?
Hvilke kilder baserer Hitler sit syn på jøder på? Og hvordan forholder han sig til Zions Vises Protokoller?
De tiltalte i den retsag, der fulgte det mislykkede kup i 1923. Fra venstre: Heinz Pernet, Friedrich Weber, Wilhelm Frick, Hermann Kribel, Erich Ludendorff, Adolf Hitler, Wilhelm Brückner, Ernst Röhm og Robert Wagner.
Findes antisemitisme i dag? En undersøgelse af den politiske bevægelse Nordfront:
Undersøg den skandinaviske politiske bevægelse 'Nordfront' på deres hjemmeside og sammenfat deres ideologi.
Hvad handler punkt 2 i Nordfronts ideologi om? Tryk på linket og undersøg, hvilken rolle forestillinger om zionisme spiller i bevægelsen.
Foretag med udgangspunkt i skemaet om konspirationsteoretisk argumentation (s. 31 i Hvem stod bag?) en analyse af Nordfronts politiske mål.
Sammenlign deres holdninger og argumentation med case 2 om Adolf Hitler (s. 129) og indkreds forskelle og ligheder i synet på jøder
Diskutér med udgangspunkt i teoritekst 12 (Maria Brockhoff: Konflikter og konspirationer - s. 89) hvilke konflikter og problemstillinger Nordfronts forestillinger kunne hænge sammen med.
Misbrug af fortiden:
Undersøg nedenstående eksempler, hvor de historiske forhold omkring de nazistiske udryddelseslejre og Holocaust ønskes omfortolket
Diskutér med udgangspunkt i teoritekst 10 (Anders Hassing og Christian Vollmond: Misbrug af fortid - s. 80 i Hvem stod bag?), om der er tale om revisionisme (dvs. en ny fortolkning af fortid) eller pseudohistorie.
Foretag en analyse af argumentationen på én eller flere af hjemmesiderne med inddragelse af skemaet om konspirationsteoretisk argumentation (s. 41).
Diskutér med udgangspunkt i teoritekst 11 (Dan H. Andersen: Selskaber og sammensværgelser - s. 86), hvorvidt det er farligt eller problematisk, at flere grupper i Danmark fremsætter påstande om, at Holocaust ikke har fundet sted.
Undersøg mere bredt hjemmesiden o-d-i-n.net, og indkreds hvilke forskellige emner, der behandles på siden. Inddrag teoritekst 14 (Damian Thompson: 'Counterknowledge' og det kultiske miljø - s. 97) eller teoritekst 13 (Sara Møldrup Theijs: Konspirationsteorier og religion - s. 92) til at foretage en analyse af, om siden kan siges at repræsentere en form for religiøse forestillinger.
Opsamling:
Lektie:
Læs s. 139-143 og besvar følgende arbejdsspørgsmål til case 5:
Hvilke problemer hævdes der i begyndelsen af talen at være i Europa?
Prøv at undersøg på internettet, om andre omtaler den særlige arabisk-europæiske alliance, der i teksten hævdes at være indgået.