Klassen deles op i en række cirkler med 4-6 elever i hver. En af eleverne starter med en bold, tennisbold etc., og har ’serveretten’.
Eleven stiller et redegørende spørgsmål til dagens tekst/lektie etc. og kaster bolden til en af de andre i cirklen. Den elev som griber bolden, skal svare på spørgsmålet efter bedste evne. Når spørgsmålet er besvaret stiller eleven med bolden et nyt spørgsmål, og kaster derefter til en ny elev.
Det er ikke tilladt at kaste bolden direkte tilbage til den samme elev.
Hver elev skal have svaret på minimum to spørgsmål til teksten.
Legen kan udvides til en double eller tripple, hvor man spiller sammen i hold á 2 eller 3. Hermed kan legen udvides til at gælde analyserende og diskuterende spørgsmål. Eleverne på holdet skal hjælpe hinanden med svar og spørgsmål. Hvert korrekt og fyldestgørende svar giver 1 point.
Øvelsen kan varieres ved at lave differentierede hold, således at der er udfordringer for alle i klassen.