– Fra grundlov til stemmeret (2/2)
Kort opgave:
· Hvornår og hvorfor har Danmark ændret Grundloven for at skabe større ligestilling?
Dagens program:
Funny Fact:
Tavlekaos (opsamling på lektie):
· Hvornår fik kvinderne stemmeret?
· Hvorfor fik kvinderne ikke stemmeret samtidig med mændene?
· Hvilke samfundsændringer var medvirkende til at sætte den kvindelige stemmeret på dagsordenen?
· Hvilke organisationer kæmpede for kvindernes stemmeret?
· Hvilke midler anvendte organisationerne i deres kamp for kvindelig stemmeret?
· Hvordan argumenterede man for kvindelig stemmeret?
· Hvordan argumenterede man imod kvindelig stemmeret?
· Hvad skete der i andre lande?
Kildearbejde:
Opgave 1:
· Læs individuelt lovforslag om kvinders kommunale valgret fra 7. oktober 1887 som introduktion til det videre arbejde
· Analysér i makkerpar argumentationen i de to taler (påstand, belæg, hjemmel – gerne gendrivelse, rygdækning og styrkemarkør).
· Tale 1: Fredrik Bajers tale i Folketinget, 4. februar 1888
· Tale 2: Carl Plougs tale i Landstinget 1888
· "Ovenstående uenigheder var forsvundet, da kvindernes valgret skulle udvides til også at gælde rigsdagsvalgene"
Dokumentar: Fra stemmeret til statsminister
· Vi ser fælles kort DR dokumentar (25:00)
BUFFER:
· Læs individuelt Politikens reportage fra 1916 og tabellen over valgdeltagelse
· Hvad fortæller kilderne os?
· Udarbejd en kildekritisk analyse
Læs: De danske kvinders historie, s. 43-52 (kapitel 3 - seksualitet og børnebegrænsning)
Læsespørgsmål:
- Hvilke konsekvenser fik 1. verdenskrig og industrialiseringen for kvinderne?
- Hvordan udviklede kvindemoden sig – og hvorfor mon?
- I visse kredse kæmpede man for, at kvinden fik større kontrol over sin egen krop. Hvad vil det sige?
- Hvordan argumenterede man for og imod børnebegrænsning?
- Hvordan forsøgte staten at påvirke befolkningsudviklingen?