Intro:
· Formål: Få et indblik i hvordan demokratiet startede i Danmark
· Kort opgave (2 + 2) eller Cirkel-opsummering:
o Tegn et stamtræ over Christian I. + Dorothea to børn, Hans og Frederik
o Brug Wikipedia for at finde svar på:
§ Fødsel, død, kone, børn, regeringstid
§ Går arvefølgen i stykker ved et af børnene? Hvornår?
o Et par udvælges til at tegne på tavlen
Individuelt arbejde med arbejdsspørgsmål:
Vi hører Richard Wagner's 'Ritt der Walküren' fra 1856, mens I arbejder...
· Hvilke forudsætninger var der for den vesteuropæiske moderniseringsproces i midten af 1800-tallet?
· Hvad var moderniseringens hovedkræfter?
· Er det rigtigt at repræsentanter fra det københavnske borgerskab (nationalliberalister) pænt anmodede om en fri forfatning, som teksten angiver?
· Kan Junigrundloven 1849 karakteriseres som demokratisk? Hvorfor/hvorfor ikke?
· Hvem stod bag højskoletanken? Hvad lærtes på folkehøjskolerne?
· Hvilke 4 moderniseringsprocesser fremhæves som de vigtigste for Danmark i denne periode?
· Hvad er kendetegnende ved kvinden Mathilde Fibiger?
Tilbageblik til enevælden: Billedanalyse af Wolfgang Heimbachs 'Arvehyldningen på Københavns slotsplads 18. Oktober 1660 (1666)'
Frederik 3.s egen iscenesættelse af overgangen til enevælde
· Hvad viser maleriet?
· Hvad sker der?
· Hvor er kongeparret placeret? (Kan være svært at se. Hvor tror I?)
· Genkender I nogle bygninger? Hvad symboliserer de?
· Hvilke andre mennesker er gengivet på maleriet?
· Hvad symboliserer solstrålen der rammer kongen?
· Hvorfor er tronen rejst ved Børsen? Hvad betyder den røde løbers forløb?
· Er maleren selv gengivet?
En af eleverne vælges/melder sig og fremlægger for klassen
Opsamling på arbejdsspørgsmål:
· Fælles opsamling på tavlen