Kampen om historien – krigens start, del 2
Lektie:
Læs .pdf-fil fra bogen ’Flere sider af Rusland’, s. 71-77, kap. Rusland i verden (se Canvas)
Kort opgave: (10 min)
Bogstavet ’Z’ har fået en stor symbolsk betydning for den russiske hær og befolkningens opbakning til Rusland.
Undersøg nærmere om hvad symbolet kan betyde.
Billeder til højre fra den russiske hær – både som kampdygtig maskine og som krigs-skrot
Inddrag evt. dette eksempel på russisk atlet, som bakker op om den russiske hær og ”det den står for”.
Deadline: (30 min)
Vi ser indslag om Putins tale, 22. februar 2022 (14:55-35:17)
Find evt. afsnit på mitCFU her
Hvad er Leif Davidsens hovedpointer?
Skriv dem op i rækkefølge, så I kan uddybe dem efterfølgende.
Nøgleord: historieforfalskning, nazismens mytefortælling, historiske paralleller, geopolitisk katastrofe, absurd teater, imperialismens arv
Gå sammen i mindre grupper, og uddyb jeres noter fra programmet. Inddrag dagens lektie i jeres besvarelse.
Hvorfor klarer den russiske hær det så dårligt? (20 min)
Lærer-oplæg med udgangspunkt i ppt af samme navn
Verdenssamfundets syn på krigen: (25 min)
Gå sammen i mindre grupper, og undersøg nærmere om verdenssamfundets syn på krigen.
Kom herunder ind på eventuelle alliancer og årsager hertil.
Skriv 15-20 linjer hvor I uddyber jeres svar
Diskuter til sidst, på baggrund af kilder, hvorvidt Putins påstande om Ukraines selvstændighed har et empirisk belæg.
Skriv 5-10 linjer som tilføjelse til jeres besvarelse ovenover
Kilder til krigen:
Tabeller
Billeder
Videoer
Se fx herunder:
Opdatering fra februar 2025:
Hvilken udvikling er der sket?
Hvorfor er det en vild udvikling?
Hvilke konsekvenser kan det få?
Opsamling: (5 min)
Fælles opsamling
Lektie:
Se første afsnit af ’Putin – en russisk spionhistorie’
Find den evt. på mitCFU her
Læs artiklen ’Mød Ruslands oligarker – en gruppe mænd, der ikke har travlt med at vælte Putin’