- Spedalskhed
Periode:
Middelalderen
Formål:
Få en forståelse for, hvordan samfundet forsøgte at klare sygdommen samt, hvilke konsekvenser det fik for smittede og dennes familie
Spedalskhed kunne blandt andet føre til, at man fik store sår, og at ens fingre og tæer faldt af. Tegningen er fra en norsk bog om spedalskhed fra midten af 1800-tallet.
Johan Ludvig Losting, 1847. Fæ, 2014. Wikimedia Commons.
Spedalskhed
Nu skal I arbejde med spedalskhed, der var særligt udbredt i middelalderen. Spedalskhed ødelagde kroppen, så man kunne tydeligt se, når nogen var hårdt ramt af sygdommen. Folk var derfor meget bange for spedalskhed, og de syge blev ofte isoleret fra resten af samfundet.
Læs teksten
Læs individuelt teksten "Spedalskhed". Når I har læst den, skal I kunne svare på:
Hvordan smittede spedalskhed?
Hvordan blev man syg, når man blev ramt af spedalskhed?
Hvad gjorde man med de spedalske i Danmark?
Homer og Bart får konstateret spedalskhed
Sæson 11, episode 10 "Little Big Mom"
Opgave: En historie om 'Livet som spedalsk'
I skal løse en række opgaver, læse nogle tekster samt inddrage jeres viden fra lektien i dagens arbejde med at skabe en historie om 'Livet som spedalsk'.
Arbejdet skal ende med, at I i makkerpar skriver jeres egen historie om, hvordan det er at leve som spedalsk i en Sankt Jørgensgård i 1200-tallets Danmark.
Læs og gennemgå de følgende punkter i lektionsplanen kronologisk for at besvare opgaven.
Baggrund
Spedalskhed er en frygtelig sygdom. Især i middelalderen var folk så bange for at blive smittet, at de isolerede de spedalske, så de ikke kom i kontakt med andre mennesker. Den dag i dag smittes folk stadig med sygdommen, der dog er mest udbredt i Indien. Det er især dårlig kost og hygiejne, der afgør, om man bliver smittet af bakterien.
Fodknogler fra et menneske, der blev begravet ved Sankt Jørgensgården i Odense i middelalderen. Knoglerne er misdannede som følge af spedalskhed.
©Dorthe Dangvard Pedersen, 2010.
Skt. Jørgensgården
Læs teksterne om ”Sankt Jørgensgården” i links herunder. Når I læser teksterne, skal I tage noter til disse spørgsmål:
Hvad var Sankt Jørgensgården?
Hvorfor kom de spedalske på Sankt Jørgensgården?
Hvad bestod Sankt Jørgensgården af?
Hvad skulle de spedalske bære, når de var ude at tigge?
Supplerende tekster
Skriv en historie
Skriv en historisk fortælling (1-2 normalsider svarende til 2400-4800 anslag) om, hvordan det er at leve som spedalsk på en Sankt Jørgensgård i 1200-tallets Danmark. Prøv at opfylde så mange af disse punkter i jeres historie som muligt:
Historien skal være realistisk, så den virker som en rigtig historie fra 1200-tallet.
Den skal have en handling.
Man skal kunne lære noget om en Sankt Jørgensgård og spedalskhed i 1200-tallet, når man hører jeres historie.
I skal inddrage jeres viden fra lektien samt de læste tekster i lektionsplanen.
2. Brug fx disse spørgsmål til at lave handlingen i jeres historie.
Hvordan er du blevet syg, og hvornår er du blevet sendt til Sankt Jørgensgården?
Hvordan ser Sankt Jørgensgården ud?
Hvem bor i Sankt Jørgensgården, og er der nogen af dine familiemedlemmer eller venner der?
Er du nogensinde inde i byen for at tigge? Hvordan bliver du behandlet af folk i byen?
Evaluering
Gå sammen med to andre par, og læs jeres historier op for hinanden.
Tal efter hver historie om følgende spørgsmål:
Var historien troværdig, dvs. virkede den som en rigtig historie fra 1200-tallet?
Havde historien en handling?
Kunne man lære noget om Sankt Jørgensgården og spedalskhed i 1200-tallet, når man hørte historien?
Tal efterfølgende om, hvordan livet mon har været som spedalsk i 1200-tallets Danmark.
Jeres historier sendes ved modulets afslutning til jeee@tietgen.dk
Lektie til næste gang:
'Pesten – Den sorte død’ (svarer til 7,8 normalsider)
Lån og lyt til podcasten ’Den sorte død – København 1711’ (23:30 min)
Den kan også findes i Apples Podcast-app samt på Spotify (se billede)