Dette forløb handler om Det arabiske forår i Mellemøsten og Nordafrika. Fokus er på Egypten og udviklingen fra autoritært styre til demokrati i perioden 2011-2013.
Oversigt over lektioner:
Lektion 1: Hvad er Det arabiske forår?
• Introduktion og problemstillinger
Lektion 2: Det arabiske forår i Egypten
• Egypten under og efter Mubarak
Lektion 3: Det arabiske forår og USA
• USA´s betydning for Det arabiske forår i Egypten
Lektion 4: Det arabiske forår og Danmark
• Dansk udenrigspolitik og danske initiativer i Mellemøsten
Lektion 5: Egypten og islam
• Islams betydning for Egypten
Lektion 6: Fra forår til vinter - demokrati i Egypten
• I hvilket retning bevæger Egypten sig? Er demokrati en mulighed?
Faglige mål
Forløbet dækker følgende faglige mål:
• Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i verdenshistorien (sammenhænge mellem den egyptiske, mellemøstlige og globale udvikling)
• Dokumentere viden om forskellige samfundsformer (autokrati og demokrati i Mellemøsten)
• Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til egen tid
• Forklare samfundsmæssige forandringer (Jasmin-revolutionen) og diskutere periodiseringsprincipper (tiden under og efter Mubarak)
• Reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
• Bearbejde forskelligartet historisk materiale (billeder, fremstillinger, radioudsendelser, skriftlige kilder, video).
Kernestof
Forløbet dækker følgende kernestofsområder:
· • Væsentlige konfliktrelationer i det 20. og 21. Århundrede
· • Udviklingen af demokrati og menneskerettigheder i nationalt og internationalt perspektiv
· • Forholdet mellem rige og fattige regioner og udviklingen i den globale arbejdsdeling