- Francos oprør og borgerkrigens indledende fase
Dagens program:
Funny Fact:
Kort opgave:
· Hvem var Franco, og hvilken rolle spillede han i Spaniens historie?
· Hvordan kom han til magten, og hvordan forvaltede han den?
Tryl tavlen fuld… (opsamling på lektie):
· Gå sammen 2 og 2
· Læs jeres keywords højt for hinanden, og bliv enige om 10 ord, som I mener er dækkende for lektien
· Hvert par skriver minimum 5 keywords/korte sætninger til dagens lektie op på tavlen
· Hvilke keywords er særligt gode? Hvilke er mindre gode? Hvorfor?
Podcasts:
· Vi lytter til et par af de podcasts, som I producerede i sidste time
En artikel til magasinet 'Alt om Historie':
· Læs artiklen 'Danske frivillige i Den Spanske Borgerkrig'
· Vær særlig opmærksom på overskrifter, opsætning, brug af citater, billeder og kort mv.
· Gå nu sammen 2-3 og udarbejd jeres egen artikel under overskriften 'Francos oprør og borgerkrigens indledende fase'
· Artiklen skal indeholde overskrifter, grafisk opsætning, citater, billeder og kort --> Find inspiration i lektien, på nettet etc.
· Inddrag i besvarelsen følgende spørgsmål:
o Hvad var forhistorien til Den Spanske Borgerkrig?
o Hvad var general Francos mål?
o Hvilke samfundsgrupper henvendte Franco sig til?
o Hvem var de kæmpende parter i Den Spanske Borgerkrig?
o Hvad kendetegnede kampene de første dage i borgerkrigen?
o Hvordan kan udbredelsen af oprøret i juli 1936 forklares?
Opsamling:
· Enkelte artikler vises på projektor og læses højt
· Jeres produkt skal uploades i LMS
Outro:
Lektie: DSb, s. 131-133 + Weekendavisen d. 2/8-2008, Joakim Jakobsen: ”Værdikamp på spansk” Et eksempel fra undervisningen