- Kommunismens korstog
Dagens program:
Kort opgave:
· Undersøg hvem Molotov (politiker) var, og hvilken rolle han spillede under Vietnamkrigen
Funny Fact:
· Molotov
'Den vandrende viden' (opsamling på lektie):
· Hver elev får udleveret en seddel med et spørgsmål til lektien
· I vandrer rundt mellem hinanden, og stopper ved øjenkontakt
· Den der stod tidligst op i morges starter med at stille sit spørgsmål à Efter besvarelse stilles det andet spørgsmål, og besvares af makkeren
· Herefter bytter man seddel, og vandrer videre til ny kontakt
Spørgsmål til 'Den vandrende viden':
· Hvorfor var Vietminh tvunget til at føre guerilla-krig mod Frankrig?
· Frankrig sendte ikke værnepligtige til Indokina. Hvem kæmpede så for Frankrig?
· Vietnam blev i 1949 delt og fik to officielle navne, Den Demokratiske Republik Vietnam og Staten Vietnam – hvorfor?
· Hvilke to begivenheder ændrede Indokinakrigens karakter?
· Forklar begrebet ’inddæmningspolitik’, som USA førte
· Hvilken betydning fik valget af Eisenhower på USA’s udenrigspolitik?
· Forklar Eisenhowers ’dominoteori’
· Hvem støttede lokalbefolkningen (Frankrig eller Vietminh) og hvorfor?
· Hvorfor var Vietminh i stand til at belejre franskmændene ved Dien Bien Phu?
· Hvor mange civile blev dræbt i krigen?
· Hvorfor var det et dilemma for USA at Folkerepublikken Kina deltog i Genéve-konferencen?
· Hvilke stater fik selvstændighed som følge af konferencen?
· Hvad var Den Demokratiske Republik Vietnams (Nord) krav og hvorfor lykkedes det ikke at få gennemført?
· Hvorfor underskrev USA og Sydvietnam ikke Genéve-aftalerne?
· Hvorfor oprettedes SEATO-pagten og hvilke lande var medlemmer?
· Hvad indebar SEATO-pagten for medlemmerne?
Vi ser sammen afsnit 1: Ia Drang Valley (43:32)
· I dette afsnit hører vi om USA’s årsager til at involvere sig i Vietnam
· Gennem indsættelse af militærrådgivere og efterfølgende soldater forsøgte USA at støtte Sydvietnam i kampen mod Vietcong og det kommunistiske nord
· Den Kolde Krig blev for alvor brænd varm i Vietnam
Kildearbejde:
· Klassen deles op i to, som hver arbejder med sine egne kilder
Kildearbejde (1): ’Indokina og stormagterne’
· Læs og sammenlign kildetekst 5 + 7
· Giv et kort resume af kilderne à Hvem møder vi i kilderne? Hvad er deres budskab?
· Hvem bærer ifølge Truman skylden for optrapningen? Hvorfor?
· Hvem bærer ifølge Gromykos skylden for optrapningen? Hvorfor?
· Hvorfor er det vigtigt for USA at markere sig efter Nordkoreas angreb på Sydkorea?
· Hvad er FN's rolle? Lever organet op til sine forpligtelser? Hvorfor/hvorfor ikke?
à Nedskriv jeres analyse
Kildearbejde (2): 'Genève-aftalen’.
· Læs og sammenlign kildetekst 11 + 12
· Giv et kort resume af kilderne à Hvem møder vi i kilderne? Hvad er deres budskab?
· Hvilken ideologi søger Diem at adskille sig selv og Sydvietnam fra? Hvorfor?
· Hvilken statsleder mener, at deres land er kommet sejrrige ud af Genève-aftalen? Hvorfor?
· Hvorfor er denne udgang på Indokinakrigen problematisk for særligt USA?
· Hvilken betydning får Genève-aftalen for Vietnam fremadrettet?
à Nedskriv jeres analyse
Opsamling:
· Gå sammen med et par, som har arbejdet med den modsatte kilde
· Fremlæg jeres arbejde for hinanden
Outro:
Lektie: Læs teksten ’Uafhængighed uden genforening 1954-1965, s. 41-45’ + opret en bruger på ScreenCast-O-Matic, og lav en test-video