Nu er det slut med, at kun et fåtal af klassens elever kan tage aktiv del i at forme et mind-map. Med mind-map programmet 'Mind42' kan man digitalt arbejde flere sammen om samme mind-map, der konstant opdateres online.
Fordelene ved at udarbejde et mind-map er velkendte, omend det stadig er de færreste elever, som starter en arbejdsproces på denne måde. Det er ærgerligt, da det kan afhjælpe en række problemer, som uværgeligt vil komme i forbindelse med et større projekt. Et mind-map hjælper således bl.a. på struktur, overblik og informationssøgning.
Et mind-map sikrer en styring i forhold til arbejdsprocessen, hvilket tydeliggør problemstillinger mv. Derudover hjælper en udarbejdelse af et mind-map bl.a. til at:
Web 2.0-værktøj
Programmet 'Mind42' er et rigtig godt værktøj til dette punkt i arbejdsprocessen. Programmet giver ikke blot mulighed for, at den enkelte elev arbejder selvstændigt. Da det er et Web 2.0-værktøj kan man let og smertefrit dele ideer med andre enkeltpersoner, grupper og/eller lærer(e), arbejde synkront i samme dokument, tilknytte materiale samt kommentere på enkelte punkter i mind-mappet. Hermed fungerer programmet også glimrende i forhold til stilladsering i den enkelte elevs arbejdsproces, da det er overskueligt for læreren at få overblik over den enkelte elevs arbejdsproces, og dermed lettere kan tilbyde relevant hjælp.
Programmet tilbyder således en lang række muligheder; ikke blot for eleven, men også for læreren, der kan:
INDSÆT VIDEOFIL MED INTRODUKTION AF Mind42