– Kvinder i krigstid og fredstid (1940-1960)
Formål:
· Få indsigt i kvindernes rolle under 2. Verdenskrig
· Undersøge krigens betydning for udviklingen af kvindens rolle i samfundet
Kort opgave:
· På baggrund af lektien skal du opstille en række karakteristika som du mener passer på den danske kvinde i denne periode
Dagens program:
Funny Fact:
Bolden spørger…
· Hvorfor blev Danmark af besættelsesmagten kaldt ’flødeskumsfronten’?
· Hvem repræsenterer ’Agnes fra Matador’, og hvilke arbejdsopgaver havde en kvinde som hende?
· Beskriv den ændring i kvinderollen som 2. Verdenskrig fik på arbejdsfronten
· Hvilke roller havde kvinder der meldte sig frivilligt til hæren?
· Hvordan passede de roller ind i kvindebilledet? Hvorfor?
· Hvordan kunne man som kvinde arbejde for besættelsesmagten? Brug gerne eksempler fra teksten.
· Nævn et eksempel på den amerikanisering som fandt sted i 1950’erne
· Nævn et eksempel på den amerikanisering som fandt sted i 1950’erne
Billed- + tekstanalyse af 'We Can Do It' og 'Rosie the Riveter'
· Spørgsmål (brug lektie + kilder):
o Hvordan så samfundet ud på dette tidspunkt?
o Hvordan portrætteres kvinder i kilderne?
o Hvorfor ændrede kvindernes rolle sig?
o Hvorfor var det nødvendigt med propaganda?
o Hvilken betydning fik kvindernes rolle for eftertidens kvinder?
Filmklip (2:41) Women during WWII alternativt dette klip
· Hvilke nye informationer bringer dette filmklip?
Danske kvinder under besættelsen:
· To virkeligheder – Modstandskvinden + Tyskertøsen
· Vælg én kvinde-type: På baggrund af dagens lektie skal du skrive et dagbogsnotat (ca. 1 side), hvori du gør rede for dine valg.
o Hvad går dit arbejde ud på?
o Hvorfor har du valgt den vej?
o Hvilke bevæggrunde har du?
o Hvordan er du vokset op?
o Hvad er din politiske overbevisning?
o Hvad lægger du vægt på i et godt liv?
o Hvilke mål har du for dig selv?
o Hvilke konsekvenser kan dine valg få?
o Hvad siger dit valg om dit syn på kvinders rolle i samfundet?
· Matrixgrupper – fremlæg for hinanden
Reklamebureau:
· Lav et slogan, der skal vise/fortælle kvinder om deres essentielle rolle i krigsførelsen
Lektie: De danske kvinders historie, Velstandsboom og kvinder i protest, s. 71-82 (kap. 5)
· Medbring effekter der er særligt knyttet til dit eget køn
· Fx bh, boxershorts, barbermaskine, barberblad (skraber), hat, solbriller, make-up, skjorte, nederdel, højhælede sko, strømpebukser