– Fra grundlov til stemmeret (1/2)
Kort opgave:
· Hvad betyder begrebet 'Suffragette'?
· Find en tidslinje, der beskriver de væsentligste punkter i de danske kvinders historie
Dagens program:
Funny Fact:
Spotligt (opsamling af lektie):
· Gå sammen 2 og 2
· Notér 10 stikord om kvinden i familien og 10 stikord om kvinden på arbejdsmarkedet.
· Stikordene skal fungere som fuldstændige noter til dagens lektietekst.
· Diskutér løbende, hvorfor de stikord, I noterer, er interessante.
· Udvælg nu de 5+5 vigtigste stikord.
· Nye par: Forklar skiftevis jeres stikord og de overvejelser, der ligger til grund for valget.
· Plenum: Hvordan udviklede kvindens rolle sig helt overordnet på de tre områder:
Crash Course History:
· Vi ser følgende klip, der giver et hurtigt overblik over suffragette-bevægelsen og deres kamp
· Skriv hver især 5 spørgsmål til klippet
· Gå sammen i grupper á 3 personer
· Samarbejd om at besvare de 15 spørgsmål til klippet
Suffragette-bevægelsen:
· Vi ser følgende trailer, der viser suffragette-bevægelsen og deres kamp (2:30)
· Hvilke (nye?) informationer giver klippet jer om kvindebevægelsen?
Kildearbejde - et produkt:
· Der sker altså en vis ligestilling – arbejdsmarked, uddannelse og økonomi, men det er stadig drøjt at være kvinde.
· Lav et produkt, hvor I individuelt eller i par beskriver arbejderkvindens tilværelse med udgangspunkt i kvinder og arbejdsmarked, uddannelse og økonomi.
--> Inddrag lektieteksten samt kilde 1: 'Erindring om livet som strikkerske'.
· Beskriv desuden med udgangspunkt i P.S. Krøyers Det Hirschsprungske Familiebillede (1881) forskellen på borgerskabets mænd og kvinder. Inddrag lektieteksten.
· Opsamling: En elev fremlægger, og vi diskuterer.
Læs: De danske kvinders historie, s. 31-40 (kapitel 2 – fra ”Kampen om stemmeretten” og resten af kapitlet)
Læsespørgsmål:
- Hvornår fik de danske kvinder stemmeret?
- Hvorfor fik de danske kvinder ikke stemmeret samtidig med de danske mænd?
- Hvilke samfundsændringer var medvirkende til at sætte den kvindelige stemmeret på dagsordenen?
- Hvilke organisationer og personer kæmpede for kvindernes stemmeret?
- Hvilke midler anvendte man i kampen for kvindelig stemmeret?
- Hvordan argumenterede man for og imod kvindelig stemmeret?
- Hvad skete der i andre lande?