Forberedende del (30 min)
Eleverne opdeles i grupper á cirka fire personer.
Hver gruppe får til opgave, at gennemgå dagens lektie og fremstille tre spørgsmål til hvert taksonomisk niveau.
Altså: tre redegørende spørgsmål, tre analyserende spørgsmål og tre diskuterende spørgsmål.
Eleverne skal selvfølgelig selv kunne svare fyldestgørende på deres spørgsmål.
Dermed har hver gruppe nu fremstillet ni spørgsmål til dagens lektie, som nu bruges i en battle i klassen. Alt efter hvor mange elever, der er i klassen, vil der være mellem 36-54 spørgsmål à 18-27 til hver gruppe i quiz-battlen
Konkurrence del (30-40 min)
Herefter deles klassen i to cirka lige store grupper, som skal dyste imod hinanden. Grupperne kan selvfølgelig kun vælge spørgsmål, som er fremstillet hos modstanderne.
Redegørende spørgsmål giver 100 point, analyserende spørgsmål giver 300 point, mens diskuterende spørgsmål giver 500 point for fyldestgørende svar.
Hvert hold kan kun få et spørgsmål ad gangen. Herefter er det, det andet hold som vælger spørgsmål.
Svarer man korrekt på tre spørgsmål i streg, vil man få en bonus på 100 point.
Da der kan være forskel på korrektheden og volumen (rent historisk og analytisk) på svarene, er det op til modstanderne at vurdere, om et givent svar er nok til at give point.
Det er tilladt at hjælpe hinanden på holdet, således at alle deltagere kan komme med input til et givent svar.