- Afkolonisering – et overblik
Formål: Få et overordnet indblik i afkoloniseringens faser og forholdene for koloniernes ønske om uafhængighed
Kort opgave:
· Opret et dokument, hvor du kan indsætte de vigtigste navne og begreber i dette forløb
· Start med at finde ud af mere om Patrice Lumumba à Og indsæt ham i dit dokument
Funny Fact:
Projektarbejde:
· Gå sammen i par, og arbejd indgående med dagens lektie samt kilderne ’Badung-konferencens erklæring, 1955’ og Gilkærs ’Afrikas historie’
· Send jeres materiale ved timens afslutning på min mail
1) Arbejdsspørgsmål til lektien:
· I ’Verden efter 1914’ inddeles afkoloniseringen i tre faser. Hvilke perioder dækker faserne over og hvad kendetegnede hver af de tre faser?
· Hvilke forhold i kolonierne var medvirkende til at de koloniserede lande begyndte at søge uafhængighed?
o Opstil en liste – både ydre og indre forhold gør sig gældende
· Hvilken betydning havde Den Kolde Krig for afkoloniseringen, og hvilken rolle spillede henholdsvis USA, USSR og FN i forbindelse med afkoloniseringen?
2) ’Badung-konferencens erklæring, 1955’:
· Læs kilden og svar på følgende spørgsmål:
o Hvilke krav rejses på Badung-konferencen, og hvem er kravene rettet imod?
§ Find citater i teksten, der underbygger svaret
o Hvordan forholder konferencen sig til konflikten mellem øst og vest (Den Kolde Krig)
§ Find citater i teksten, der underbygger svaret
o Vurder, om og evt. på hvilken måde konferencen kan have haft international politisk betydning
3) Gilkærs ’Afrikas historie’:
· Læs uddraget og beskriv hvilke fire forklaringer, som han opstiller på afkoloniseringen
· Vurder hvilke af disse, der har den største betydning
Lektie til næste gang: Matsen, Bjørn: ’Vinden Vender’, s. 122-131 (uddrag)