Dokumentar - evt. som lektie: Historien om Danmark, afsnit 8. 'Grundloven, folket og magten' (00:00-24:00)
Lektie til i dag:
http://danmark.systime.dk/?id=p123
http://danmark.systime.dk/?id=p504
http://danmark.systime.dk/?id=p158
http://danmark.systime.dk/?id=p559
+ svar på arbejdsspørgsmål
Formål:
Få en forståelse for de ideologier, som præger tiden omkring Oplysningstiden, og som får stor indflydelse på enevældens afskaffelse
Kort opgave:
Undersøg individuelt mere om en af følgende personer:
1) Montesquieu
2) Locke
3) Voltaire
Hvilke tanker gjorde de sig om samfundets opbygning, og hvilken indflydelse fik de på eftertidens samfund?
Skriv et resume, som du kan fremlægge for andre
Arbejdsspørgsmål - fx som 'bolden spørger'
Sprækker i enevældens mur
Hvorfor oprettedes i 1835 fire stænderforsamlinger i riget – og hvilken betydning fik de?
Hvorfor blev bøndernes holdning vigtig i den politiske kamp i 1840’erne?
Hvorfor vendte bondestandens ledere sig mod enevælden?
Tidens tanker – Nationalisme, demokrati og klassesamfund, 1814-1901
Hvordan kan man definere begrebet ”nationalisme”? Hvilke gode og hvilke problematiske aspekter ser du i nationalfølelse og nationalisme?
Hvorfor blomstrede nationalismen i århundredet første halvdel, og hvorfor bredte den sig til den brede befolkning?
Hvad er det for grundforestillinger, der kommer til udtryk i Ingemanns digt?
Liberalisme og konservatisme:
Hvilken sammenhæng var der mellem nationalismen og liberale og demokratiske idealer? Inddrag citatet af H. F. Poulsen
Hvad er grundideerne i konservatismen? Hvorfor stødte konservatisme og liberalisme sammen?
De nye ideologier:
Undersøg i grupper mere om en af følgende ideologier:
Lav evt. en artikel om ideologien til magasinet 'Alt om Historie'.
Nationalisme
Liberalisme
Konservatisme
Gå på opdagelse i lektien og på nettet for at finde supplerende oplysninger. Men vær kildekritisk!
Redegør for ideologiens betydning/indhold; redegør for dens ”historie” samt kamp for anerkendelse som legitim ideologi.
Inddrag gerne personer, der var fortalere for netop jeres ideologi; lande, som er baseret på ideologien; og politiske partier, som er baseret på ideologien - brug eksempler fra virkeligheden!
Inddrag desuden gerne vigtige citater, tabeller, billeder mm., som kan beskrive/underbygge væsentlige pointer.
Lehmanns tale ’Danmark til Ejderen’ - Kildearbejde:
Gå sammen 2 og 2 og følg ovenstående link
Redegør for talen (kort resume)
Analysér sproglige virkemidler
Vurder formålet med talen samt kildens troværdighed (kildekritik)
Opsamling/fremlæggelse:
Enkelte i plenum + matrix-grupper
Lektie til næste gang:
http://danmark.systime.dk/?id=p505
http://danmark.systime.dk/?id=p506
http://danmark.systime.dk/?id=p507
+ svar på arbejdsspørgsmål
Enevældens fald 1848
Forklar hvad der ligger i begrebet ”nationalliberalisme”
Hvorfor var den nationalliberale bevægelse en trussel mod en række stater, heriblandt den danske?
Hvad var henholdsvis de danske og de slesvig-holstenske nationalliberales krav?
Hvilke valgmuligheder havde kong Frederik d. 7. I 1848, da han stod over for henvendelserne fra de danske og de slesvig-holstenske nationalliberales krav? Hvorfor valgte han, som han gjorde?
På hvilke måder var den danske junigrundlov af 1849 usædvanligt demokratisk – og på hvilken måde blev den revideret i konservativ retning?
De slesvigske krige 1848-1864
Hvilke holdninger kommer til udtryk i de to hærchefers proklamationer?
Hvorfor blandede Det tyske Forbund og Preussen sig i konflikten?
Hvilke problemer indebar den fredsordning, der afsluttede krigen?
Krigen 1864 – og tabet af Slesvig-Holsten
Forklar hvorfor datidens danske politikere anså en krig for næsten uundgåelig
Sammenlign de to billeder af Dannevirkestillingen. Hvorfor opgav den danske hær denne befæstning, som befolkningen i almindelighed havde stor tiltro til?
Hvilken betydning fik stormen på Dybbøl i dansk og preussisk/tysk historie?