Intro:
· Kort opgave (5 min)
o Beskriv med egne ord hvad der forstås ved ’Guldkysten’.
o Hvilke områder dækker det over, hvor stammer navnet fra, hvilken handel førte man, hvilke nationer var aktivt til stede, hvilke andre tilnavne fik den afrikanske vestkyst? etc.
Læs individuelt teksterne ”Over Atlanten” og ”Paul Isert om en slavetransport over Atlanten”
· Sammenlign Iserts brev fra 1783 (lektie) med brevet fra 1787
· Hvad er der sket med Iserts holdning til slavespørgsmålet og hvorfor?
Pause:
”Forelæsning" om kildekritiske begreber
· Kildekritik
· Kildeidentifikation
· Kildens ophavssituation
· Førstehåndskilde vs. andenhåndskilde
· Primærtekst vs. sekundær tekst
· Tendens
· Hypotese og teori
PowerPoint om anvendelse af talmateriale i historie: ”Slaveskibe”
· Kort intro – herefter skal I løse følgende opgaver:
o Find i tabellen den rejse, Isert skriver om.
o Lav en kildekritisk analyse af Iserts brev nærmere
§ Hvad kan det forklare om talmaterialet i tabellen, som ikke direkte kan aflæses af talstørrelserne?
§ Vær opmærksom på at bruge kildekritiske begreber
o Forklar årsagssammenhænge, fx sygdom, sundhedstilstand, genetik, frihed, ernæring, oprør, uvished etc.
Fælles opsamling/fremlæggelse
Lektie:
· Læs ”Plantagerne i Vestindien” og kilden ”Paul Isert om auktioner og plantager på St. Croix”
o Særligt fokus à Hvad skriver han om følgende emner:
§ Geografiske forhold
§ Befolkningsgrupper
§ Slavernes vilkår
§ De hvides vilkår
§ Handel
§ Sukkerproduktion