Formål:
Få et indblik i en række af de vigtigste fredsinitiativer, herunder særligt Oslo-processen, der gennem årene har forsøgt at løse Israel-Palæstinakonflikten
Kort opgave:
Beskriv kort Oslo-processen
Kom fx ind på: hvad indeholdt aftalen, hvorfor endte den med at mislykkes
Beskriv Yasser Arafat og hans rolle i Israel-Palæstina-konflikten
Historiske ledere i Israel/Palæstina-konflikten
Opsamling på arbejdsspørgsmål:
Hvorfor er det så vanskeligt at gennemføre reelle og åbne fredsforhandlinger i Israel-Palæstina-konflikten?
Hvilke forhåbninger var der knyttet til Oslo-aftalerne både fra palæstinensernes, jødernes og omverdenens side?
Hvorfor går fredsprocessen i stå efter drabet på Rabin?
Hvordan forholdt palæstinenserne sig til udviklingen i fredsprocessen?
Projektarbejde om fredsplaner i Israel-Palæstina-konflikten:
Opgave 1: Fredsinitiativer i Israel/Palæstina-konflikten (let)
Lav en tidslinje over alle omtalte fredsinitiativer i konflikten
Se afsnittene 'Den arabiske opstand og Peel-kommisionen, 1937', 'Hvidbogen', 'FN's delingsplan og Israels oprettelse', 'Israels brug af de besatte områder', '1973-krigen', 'PLO bliver anerkendt i FN' og 'Vejen til Camp David-aftalen'.
Sammenlign fredsinitiativerne
Beskriv ligheder og forskelle
Hvilken udvikling kan der spores i fredsinitiativerne?
Opgave 2: Sadats og Begins taler (middel)
Redegør kort for de to kilder
Hvilke fordele ville det give USA, hvis Israel og Egypten sluttede fred?
Hvilke fordele ville en fred give Israel?
Hvorfor mener Sadat, at tiden er inde til at slutte fred mellem Egypten og Israel? Giv eksempler fra teksten
Kildernes tendens:
Er der i kilderne åbne og skjulte hensigter? Giv eksempler
Anvendes der værdiladede ord i kilderne? Giv eksempler
Hvad bliver udfaldet af Camp David-aftalen?
Opgave 3: Væbnede konflikter/krige (svær)
Lav en tidslinje over væbnede konflikter/krige mellem Israel og de arabiske stater
Lav en tidslinje over væbnede konflikter mellem Israel og palæstinenserne
Karakteriser kort konflikterne/krigene i de to spor.
Hvilke tendenser er der i udviklingen?
Fremlæggelse i matrix-grupper:
Debatindlæg:
Individuelt arbejde: Skriv en støtteerklæring til enten palæstinenserne eller jøderne
Inddrag argumenter for, hvorfor parten finder det nødvendigt af melde sig ud af fredsprocessen
Brug gerne det pensum, som du indtil nu har læst, i din besvarelse...
Buffer:
Israel/Palæstina-konflikten på tv - 'Monte Carlo elsker jøderne':
Optakt - Kildekritik:
Hvilken type film er der tale om? Fiktion eller dokumentar?
Hvem er afsender/instruktør/filmselskab? Fx dansk eller international – hvilken betydning?
Hvilken historie/begivenhed skildres?
Hvordan er billedsiden udformet? (lys, skygge, klipning, vinkling, perspektiv og med hvilken effekt).
Hvordan er lydsiden udformet? (speaker kommentar, autentiske lyde etc.) Belæres vi, underholdes vi, ironi, humor, sarkasme, og betydningen heraf, samt selvfølgelig brugen af lydeffekter?
Hvilken tendens har filmen? (motiv, intention, hvilken historie vil gerne fortælles og hvorfor).
Monte Carlo elsker jøder - et uddrag: (00:00-03:05 + 9:21-30:00)
Hvad er budskabet, og hvordan fremstilles det?
Hvilke informationer frembringer klippene?
Kan man bruge dem til noget? Hvorfor/hvorfor ikke?
Er der et problem med den måde konflikten bliver formidlet på?
Lektie til næste gang: Israel/Palæstina, Systime, s. 126-133 - se boks
Læsespørgsmål
Hvilke væsentlige personer blev slået ihjel i henholdsvis 1981 og 1995 som følge af deres rolle i fredsprocessen?
Hvordan kan man adskille de palæstinensiske partier Fatah og Hamas?
Hvorfor fik Hamas et flertal af stemmerne ved valget i 2006 til parlamentet i Ramallah på Vestbredden?
Hvorfor endte Fatah alligevel med magten på Vestbredden?
Hvordan udviklede situationen sig i Gazastriben i 2007?
Hvilket syn har gruppen Islamisk Jihad på fredsprocessen?
Hvordan søgte den radikale israelske gruppe 'Jewish Defence League' at påvirke konflikten?