Intro:
· Formål: Få et indblik i landboreformernes betydning for Danmarks udvikling
· Funny Fact
Opsamling fra sidste time (Bolden spørger…)
· Hvad betyder enevælde?
· Hvad betød indførslen af enevælde for den danske adel?
· Hvilken rolle spillede de borgerlige for enevældens indførelse?
· Hvad var det væsentligste indhold i Kongeloven?
· Hvad var Christian V.’s love? Hvorfor fremhæves disse love som specielle?
· Hvad betyder oplyst enevælde?
Gruppearbejde (2 + 2) med arbejdsspørgsmål:
Vi hører Beethoven's 5. symfoni fra 1804-1808, mens I arbejder...
· Hvordan blev bønderne opdelt, da godsejerne begyndte at samle deres jord omkring hovedgårdene?
· På hvilke områder kom selvstændige gårdejere til at præge samfundet?
· Hvad var stavnsbåndet og hvordan havde det indflydelse på det enkelte individ?
· Hvad er hoveri?
· Hvad er loven om udskiftning fra 1781?
· Hvorfor blev Indfødsretten indført umiddelbart efter Struensees død?
· Hvornår finder Danmarks blomstrende handelsperiode sted?
o Angiv årsager til at handlen blomstrede i Danmark
· Hvornår og hvorfor kom det til krig mellem Danmark og England i starten af 1800-tallet?
· Hvorfor er det paradoksalt, at perioden 1800-1850 kaldes for Guldalderen inden for litteratur og kunst?
· Hvad finder du vigtigt omkring stænderforsamlingerne?
Kilde: ”Syng med i dag”. Uddrag fra Berlingske Tidende, 20. Juni 1988
· Klassen opdeles i 5 grupper
· Hver gruppe arbejder med hver sit vers, 1-5
· I skal til slut i timen:
o Oplæse jeres vers flydende, dernæst
o Forklare svære ord/personer for klassen, og slutteligt
o Analysere mening og sammenhænge
Fremlæggelse af vers:
· Hver gruppe fremlægger deres vers (Fremlæggelserne sker i rækkefølge)