Rejsen over Atlanten
Lektie:
Læs Paul Iserts 'Ellevte brev'
Læsespørgsmål:
Hvor sejler Paul Isert til og fra?
Hvad sker der undervejs?
Find beviser for Iserts holdning til slaveri og til afrikanere.
Hvad er der sket med Iserts holdning til slavespørgsmålet (fra hans første brev i 1783 fra ankomsten til Afrika) og hvorfor?
Overvej hvad denne kilde kan bruges til.
Formål:
Få en forståelse for forholdene på slaveskibene og kolonimagtens opfattelse af slaver
Filmen 'Guldkysten' fra 2015 er inspireret af et af de mørkeste, men i dag næsten glemte kapitler i Danmarkshistorien, nemlig den danske kolonitid i det daværende land Guinea, som i dag hedder Ghana.
I rollen som botaniker Wulff Joseph Wulff ses Jacob Oftebro her på vej i land på den afrikanske vestkyst for første gang.
Kort opgave:
Beskriv med egne ord, hvad du forstår ved begrebet 'Guldkysten'
Hvilke områder dækker det over, hvor stammer navnet fra, hvilken handel førte man, hvilke nationer var aktivt til stede, hvilke andre tilnavne fik den afrikanske vestkyst? etc.
Hvem var Paul Isert, og hvorfor er han vigtig i forhold til forståelsen af Danmark som slavenation?
Rejsen over Atlanten - kilder:
Vi starter med at se en 3D animation af det franske slaveskib L'Aurore, der i 1785 krydsede Atlanterhavet med en last fuld af slaver
Gå sammen to og to og undersøg mere om rejsen over Atlanten ved at undersøge primærkilder fra dette link
I kilderne skal I undersøge nærmere om de forhold som slaverne blev transporteret under
Kilderne beskriver bl.a. brændemærkning, lasteplan, mad og drikke, liv og død samt ankomsten til de vestindiske øer
I skal nedskrive jeres overvejelser om disse forhold.
Kom fx ind på, hvad der overrasker jer, hvad formålet mon kunne være, hvorfor specifikke valg er foretaget, hvilke konsekvenser det kunne have osv? Stil selv flere spørgsmål...
Opsamling på klassen
Dødelighed på rejsen over Atlanten:
På baggrund af ovenstående tegninger af et dansk slaveskib skal I forsøge at forklare årsagssammenhænge mellem antallet af døde blandt besætning og "last".
Skriv minimum 10 linjer, hvor I fx kan komme ind på løs-/tætpakker, sygdomme (malaria, gul feber), sundhedstilstand, genetik, frihed, ernæring, oprør, uvished etc.
Inddrag desuden nedenstående tabel over dødeligheden på rejser med to danske slaveskibe i perioden 1777-1789
Er der noget, som overrasker jer, når I ser sådanne tegninger og tabeller?
Danskernes syn på afrikanere
Kildeanalyse
I skal læse nedenstående tre kilder fra HistorieLab én ad gangen. Klik på linket herunder og find den relevante kilde... På baggrund af alle kilder skal I:
Undersøge hvordan menneskesynet var på dette tidspunkt i historien.
Beskrive hvilke passager i kilderne der kan underbygge jeres påstand.
Forsvar af slaveriet
Bedre for de sorte i Vestindien?
Annonce for en auktion
Diskussion
Diskussion på klassen eller i mindre grupper om, hvordan menneskesynet var dengang vs. nu
Perspektivér til moderne tid. Fx Qatar og VM, Black Lives Matter, Human Trafficking etc.
Introduktion til gruppearbejde: Danske tropekolonier
Klassen introduceres kort til arbejdet med danske tropekolonier til næste gang
I skal i mindre grupper arbejde med nedenstående danske tropekolonier:
Vestindien
Tranquebar
Guldkysten
Med udgangspunkt i litteratur skal I undersøge nærmere om bl.a.
Geografiske forhold
Befolkningsgrupper
Slavernes vilkår
Handel
Lektie:
Se følgende foredrag om slaver og tropekolonier (00:00-23:16)
OBS. Klik på video nr. 2 (slaver og tropekolonier) i playlisten under billedet
En anelse tørt, men meget informativt
Buffer: se dette foredrag fra Nationalmuseet om Danmarks kolonihistorie
Kig på 'Plantageliv - billeder og beretning' og svar på spørgsmålene:
Hvorfor holdt man slaver? – giv flere grunde
Hvilke arbejdsopgaver tror du, at slaverne udførte – og hvilke var de hårdeste?
Hvordan tror du, at livet var for slaverne på plantagerne?
Vælg 1 til 2 ting ved kilderne, som du ikke kan forklare/forstå og som du mener, er interessante at undersøge nærmere