- Vestens støtte til diktatur
Dagens program:
Kort opgave:
· Undersøg hvad der ligger bag forkortelsen SEATO
· Beskriv det med dine egne ord
Funny Fact:
Opsamling på lektie: 'Bolden spørger…'
· Hvilke konsekvenser fik Genève-konferencen på Vietnam?
· Hvordan forsøgte Vietminh at komme godsejerne og storbønderne til livs?
· Hvilken forudsætning var særlig vigtig for Nordvietnams industrielle udvikling?
· Hvordan udviklede udenrigshandelen sig efter 1954 i Nordvietnam?
· Hvad var USA’s første opgave i Sydvietnam efter Indokinakrigens afslutning?
· Beskriv Ngo Dinh Diem à USA’s valg af leder
· Hvordan søgte USA at skabe et godt forhold til Diem/Sydvietnam?
· Hvad var USA’s mål med hjælpen til Sydvietnam?
· Hvordan forsøgte Diem at ”forsvare” sig mod kommunismen?
· Hvorfor manglede Diem støtte i sin egen befolkning?
· Hvordan udviklede modstanden mod Diem sig?
· Hvad var FNL, og hvad bestod det af?
Følgende 3 opgaver kan deles op i klassen, eller udføres af alle:
1) Billedanalyse: ’Den brændende munk’ (Højt taksonomisk niveau)
· Følgende analyse skal skrives som et manuskript, som efterfølgende kan/skal indspilles i programmet ScreenCast-O-Matic à Find hjælp på s. 45 i grundbogen
o Beskriv billedet
§ Hvilke ting ser du?
o Hvad viser billedet?
§ Hvilke handlinger/problemer drejer det sig om?
o Hvem er afsender, hvem har oprindeligt været modtagere og hvad har formålet været?
o Hvilken kontekst er billedet taget i?
§ Hvor er vi henne i tid og sted?
o Hvilke oplysninger og holdninger kan udledes af billedet?
o Hvordan forholder billedet sig til sin samtid?
§ Bekræfter det tendenser i tiden?
§ Et det et opgør med den herskende opfattelse?
· Når analysen er færdig/indspillet, skal I uploade filen i LMS
2) Kildearbejde: (Middel taksonomisk niveau)
· I opdeles i grupper, der arbejder med hver sin kilde
· Gå sammen i grupper á 2-3 personer og læs 'tekst 14: Eisenhowers støtte til Diem' og 'tekst 15: Dulles’ redegørelse for situationen i Vietnam, 1955'
· Arbejdsspørgsmål til tekst 14
· Arbejdsspørgsmål til tekst 15
3) Vietnamkrigen – i kontekst: (Lavt taksonomisk niveau)
· Vietnamkrigen var en utrolig kompleks konflikt
· I skal i grupper á 3-4 undersøge krigen og udvælge 5-10 hændelser, som I synes er vigtige
o Fx: Genève-konferencen, Oprettelsen af FNL (den nationale befrielsesfront), Diems fald, Angrebet i Tonkinbugten, Anti-krigs protester, Tet-offensiven, My Lai-massakren
· I skal kreere en illustrativ tidslinje, som kort beskriver hændelserne og deres betydning
o Beedocs (Mac only)
Opsamling:
· Den mest udførlige og kreative tidslinje uploades til hjemmesiden
Outro:
Lektie: Læs teksten 'Amerikansk vietnampolitik, 1961-65', s. 53-56 + artiklen ’Vietnamkrigen begyndte med en løgn’ og svar på følgende spørgsmål:
· Hvilken betydning fik Tonkinbugt-episoden på krigens udvikling?
· Hvilke beviser er der på, at USA løj over for verdenssamfundet?
· Hvilke motiver havde USA for at lyve?
· Hvem var aggressoren i Tonkinbugten? Nordvietnam eller USA?
· Hvilke ”beviser” havde USA for Nordvietnams angreb?
· Hvad var Tet-offensiven, og hvorfor var den et hårdt slag for USA?