Intro:
· Funny Fact
Opsamling på filmen --> Gå sammen i grupper á 4 og find fælles svar på nedenstående spørgsmål:
· Film som historisk kilde
o Hvilke kompromisser skal filmskabere indgå, når de laver historiske film?
o Hvilke problemer kan der være i det?
o Hvad er vigtigst? At være tro mod de historiske begivenheder eller fortælle en god historie, der underholder?
o Har en historisk film nogen værdi, hvis den ikke følger virkeligheden?
· Oplysningstiden og nutiden
o På filmens plakat står der: ”De ændrede Danmark for altid”. Passer det, når de fleste af Struensees reformer blev annulleret efter hans død? Har Struensee haft nogen betydning for nutidens Danmark?
o Undersøg: Hvilke politiske ideologier og filosofiske tanker, der voksede frem under Oplysningstiden? Hvilke ligheder og forskelle er der på Oplysningstiden og nutiden?
o Hvilke ”spor” af Oplysningstiden kan vi se i nutidens samfund?
Opsamling på gruppearbejde:
Styreformer – Enevælde vs. Demokrati
· Klassen opdeles i 4 grupper à 2 gr. med enevælde + 2 gr. med demokrati
· Grupperne skal lave en liste over hvilke fordele og ulemper der er ved hhv. enevælde og demokrati
· Sørg for at skrive jeres argumenter ned, så de kan bruges i en diskussion
· Brug argumenter fra undervisningen, film og/eller Google à Vær kreative!
Diskussion i plenum
· Halvdelen af klassen antager det synspunkt, at enevælde er den bedste styreform
· Den anden halvdel antager det synspunkt at demokrati er den bedste styreform
Buffer:
Samfundsbeskrivelse af nutidig enevælde
· Forestil jer, at enevælden aldrig var blevet afskaffet, og Oplysningstidens tanker aldrig var blevet indført. Lav en beskrivelse af, hvordan samfundet i dag ville se ud.
§ Arbejde og arbejdsforhold
§ Sygdomme og sundhed
§ Familie, ægteskab og kønsroller
§ Folks rettigheder og pligter