Dagens program:
Formål:
Få et indblik i hvilke moralske, etiske og komplekse problemstillinger man som borger og beslutningstager står overfor i et land, hvor der gennemføres folkedrab?
Oplæsning af filmanmeldelser:
Gå sammen i grupper á 3, hvor I hver især læser jeres filmanmeldelse af 'Hotel Rwanda' højt
Er der noget i de andres anmeldelser som overrasker jer?
Cirkelopsummering/bolden spørger... på dagens lektie: ”Efter folkedrab, kap. 1”
Hvorfor kan det være et problem for overlevende at tale om et ’efter’?
Hvad er pointen med Primo Levi’s drøm?
Hvornår finder et folkedrab oftest sted og hvor?
Hvad er det særlige ved folkedrab? Hvad adskiller folkedrab og krig?
Hvorfor blev FN’s folkedrabskonvention kritiseret?
Folkedrab består af to elementer. Nævn dem
Kapitlet nævner 7 forskelle mellem krig og folkedrab. Nævn én
Læger tiden alle sår i forbindelse med folkedrab?
Kan man tale om et ’efter’ for steder som Auschwitz?
Intro til ’Folkedrabet på Bantikka’:
Dette dilemmaspil er designet til, at sætte jer i situationer, hvor I i grupper skal tage stilling til komplekse problemstillinger under et folkedrab
Spillet består af 4 runder med et antal dilemmaer, som I skal tage stilling til
Jeres valg får dybe konsekvenser for folkedrabets forløb
Det er vigtigt, at valgene er personlige. I skal altså foretage de valg, som I selv ville vælge i den givne situation. Bliv enige i gruppen, og skriv argumentet for jeres valg ned.
Bantikka er en ø i middelhavet, hvor de etniske grupper sanesere (80 %) og minolere (20 %) lever sammen
Saneserne er overvejende landmænd, mens minolerne er købmænd/lokale ledere
Øen er tidligere fransk koloni (1860-1960), hvor minolerne havde magten
I 1960 får landet selvstændighed, mens saneserne får demokratisk flertal
Kampen om magt fører til borgerkrig i midten af 80’erne. Våbenhvile indføres og FN indsætter observationsstyrke
I 1990’erne rammer en økonomisk krise landet. Præsident Sutok bebrejder minolerne, der, ifølge ham, har forsøgt at overtage magten siden uafhængigheden. Hans løsning er hård og brutal…
Læs kort om Bantikkas historie:
Få et lille indblik i landets historie, geografi, politik mv.
Skriv 5-10 linjer der beskriver, hvilke omstændigheder der fører til folkedrabets begyndelse
Folkedrabet på Bantikka:
Gå sammen i grupper á 3-4 personer
Det er vigtigt, at I diskuterer jeres valg i gruppen og bliver enige om en beslutning; der er fordele og ulemper ved hvert valg!
I skal skriftligt formulere årsagen til hvert af jeres valg
Klik på dette link, og begynd spillet
Refleksion – diskussion i plenum:
Generelt:
Hvad var det sværeste/letteste dilemma? Hvorfor?
Hvordan adskiller valgene i spillet sig fra de valg politikere, militærfolk og civile foretager sig i forbindelse med virkelighedens folkedrab?
Sammenlign folkedrabet i Bantikka med et folkedrab fra virkelighedens verden. Ligheder/forskelle? Folkedrabets 8 stadier?
Tilskuer eller beskytter:
Hvem bør gribe ind over for et folkedrab?
Skal FN anvende magt for at skabe fred?
Skal Danmark involvere sig i verdens brændpunkter og dermed risikere at ofre danske liv på en ’fremmed sag’? Hvilken nutidig konflikt kan I perspektivere til?
Gerningsmænd:
Hvem kan blive gerningsmænd?
Hvorfor gør de det? Hvordan kan de gøre det?
Er gerningsmændene kun dem, der planlægger folkedrabet og/eller slår ihjel? Eller er det også dem, der skriver hadefulde taler og/eller transportere fanger?
Kan institutioner som fx militære enheder eller medier være gerningsmænd? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Folkedrab:
Er det i orden, at Danmark giver politisk og/eller økonomisk støtte til lande, der ikke tillader demokratisk flerpartivalg? Fx Saudi Arabien, Uganda etc.
Hvordan udvikler en situation sig til folkedrab?
Hvordan skal de ansvarlige straffes?
Er det muligt for ofre og gerningsmænd at forsones? Perspektivér til dagens lektie.
Outro:
Lektie:
Læs teksten 'Bånd til fortiden: De glemte ofre' og find på minimum to spørgsmål at stille næste uges gæsteforelæser