Intro:
I forløbets første lektion skal vi undersøge:
• Hvad forstår man ved Det arabiske forår?
• Hvilke problemstillinger rejser Det arabiske forår?
Funny Fact
1. Det arabiske forår – brainstorm: (hvad ved I?)
· Individuel brainstorm
· Pararbejde
o Betragt de seks billeder , som ligger under siden ’Det arabiske forår – en kort introduktion’ og besvar følgende spørgsmål:
§ I hvilket omfang svarer billederne til jeres brainstorm?
§ Hvilke nye vinkler på oprøret giver billederne?
· Hvad forstås ved ’Det arabiske forår?’
2. Spotlight: (Se evt. filmklip på klassen)
· Gå sammen i grupper á 3-4 personer
· Se de tre videoklip à Vælg ét af de tre videoklip og find tre citater (angives med minuttal), der kan belyse følgende spørgsmål:
o Hvilke mulige årsager til demonstrationerne viser videoklippet?
o Bliver der udtrykt ønsker for fremtiden? Hvilke?
· Mulige årsager:
o Økonomi
o Social bevægelse
o Politik à Lovlig opposition?
o Religion à Salafister, reformvenlige muslimer, sekulære religiøse
o Globalisering
§ Kommunikation à Facebook, Twitter, Youtube
3. Opsamling:
· Udvælg et par grupper, som fremlægger deres arbejde for resten af klassen
· Eller spørg ind til hver enkelt gruppe, og saml op på tavlen
Lektie:
· Læs introduktionen til ’Det arabiske forår i Egypten’