Dagens program:
Formål:
Forstå udviklingen af Israel/Palæstina-konflikten fra 1. verdenskrig og frem til i dag, med særligt fokus på:
Årsager til konfliktens udvikling
Hussein-McMahon-aftalen, Sykes-Picot-aftalen og Balfour-erklæringen
Israels forhold til USA under og efter Den kolde Krig
Kort opsamling fra 1. modul:
Hvad lærte vi sidst?
Modellering af udvalgt afsnit fra dagens lektie - 'Storbritanniens indtog i Palæstina':
Åbn programmet X Mind (meindmeister.com // bubbl.us eller lav det i Word) og lav en 'flowchart' over afsnittet 'Storbritanniens indtog i Palæstina'
Husk at en flowchart skal tydeliggøre årsager og sammenhænge - ofte i en direkte linje, jf. modul 1 (se eksempel til venstre eller herunder)
Der kan være eksempler, hvor det giver mening at have en 'kasse', som kun har haft årsag/konsekvens på ét punkt i jeres 'flowchart'
Fælles opsummering på tavlen:
Elev-produkt vises og gennemgås
Flow-chart over 'Kampen om Palæstina' og 'The Special Relationship' gennemgås
Storbritanniens dobbeltspil - en kildekritisk analyse:
Hvilke interesser havde Storbritannien i Mellemøsten?
Nogle bud?
Under 1. verdenskrig indgik Storbritannien tre aftaler (se kildetekster til Kampen om landet og byen i grundbogen)
I vælger individuelt at arbejde med én af nedenstående opgaver. Hver opgave er navngivet i farverne grøn, gul og rød ift. taksonomisk niveau, hvor den grønne har redegørende-, den gule har analyserende- og den røde har vurderende karakter
Brug kildekritiske begreber i dit arbejde, fx: primærkilde, afsender, modtager, tendens, formål
Gør kort rede for indholdet i de tre aftaler - hvad er indholdet? (grøn)
Forklar hvordan aftalerne strider imod hinanden - kom med konkrete eksempler, der understøtter dine argumenter (gul)
Vurdér på baggrund af lektien og kildeteksterne, hvad der kan forklare, at Storbritannien førte dette dobbeltspil? (rød)
'The Special Relationship' - et eksempel:
'USA og Israel - et særligt forhold':
- færdiggøres som lektie
Du er en journalist ansat på en større dansk avis, og skal, under overskriften 'USA og Israel - et særligt forhold' tegne et kort portræt af udviklingen i Israel og USA's forhold fra 1948 og frem til i dag
Vælg én af disse opgaver: Opgave 1 (let), Opgave 2 (middel), Opgave 3 (svær)
Enkelte indlæg læses efterfølgende højt i plenum
Fælles opsamling:
Årsager til konfliktens udvikling?
Hussein-McMahon-aftalen, Sykes-Picot-aftalen og Balfour-erklæringen?
Israels forhold til USA under og efter Den kolde Krig?
Næste gang:
Religiøs terrorisme - hvordan er terrorisme blevet religiøst legitimeret i Israel-Palæstina-konflikten?
Definitioner af terrorisme
Lektie: Israel/Palæstina, Systime, s. 41-50 - se boks
Læsespørgsmål:
Hvorfor er det svært at definere begrebet 'terrorisme'?
Hvad betyder begrebet 'assymetrisk krigsførsel'?
Nævn to eksempler på henholdsvis jødisk og palæstinensisk terror