Tematisk undervisnings forløb til brug på idræt B.
Undervisningsbeskrivelse
Målsætning
At gøre eleverne i stand til at redegøre for, analysere og reflektere over, hvorledes kroppen bevæger sig, og hvordan man med kroppen som udtryksmiddel kan bevæge andre.
Indhold og fokuspunkter
Praktisk og teoretisk gennemgang af bevægeapparatet og Labans bevægelsesprincipper. Praktisk og teoretisk studie af kroppen som udtryksmiddel. Praktisk gennemgang af forskellige swing-variationer (jive og east coast) samt stomp.
Litteratur og materiale
Troels Wolf Nielsen: Idræt, teori og træning, Systime 2003, s. 10-36
Susanne Ravn: Med kroppen som materiale, Odense Universitetsforlag 2001, s. 36 – 41, 44 – 45, 46 – 48 og 51 – 56
Varighed
Forløbet strækker sig over 9 undervisningsmoduler á 70 minutters varighed.
Teoretisk opgave
Opgaveformulering til skriftlig opgave om "Den bevægende krop"
Med baggrund i jeres eget kreative produkt samt forløbets teoretiske indsigt og praktiske erfaringer i øvrigt ønskes nedenstående opgave besvaret individuelt eller i mindre grupper. Vær opmærksom på, at opgaven skal være sammenhængende, og at spørgsmål og dermed taksonomiske niveauer besvares. Arbejdet er normeret til 5 elevtimer.
Teoretisk grundlag: Idræt – Teori og træning, s. 10 til 36, og Med kroppen som materiale, s. 36 til 61.
1) Præsentation af kreativt produkt
- Med udgangspunkt i en præsentation af produktets overordnede budskab ønskes en udførlig beskrivelse af jeres kreative produkt.
2) Produktet set i forhold til teorien
- Gør rede for, hvordan I har tænkt Labans bevægelsesprincipper ind i jeres kreative produkt, og hvordan disse principper kommer til udtryk i jeres produkt.
3) Produktets anatomi
- Foretag en bevægelsesanalyse af minimum to bevægelser, der indgår i jeres kreative produkt. Start analysen med at beskrive bevægelsen gerne understøttet af billeder, analysér dig efterfølgende frem til, hvilke muskelgrupper og led, der udfører bevægelsen, og gør rede for hvordan disse muskler og led udfører de nævnte bevægelser.
4) Kan kroppen bevæge?
- Diskutér hvad der skal til for at kroppen kan bevæge andre og foretag i den forbindelse en vurdering af om jeres eget og de andre gruppers produkter levede op til disse forudsætninger, og om produkterne dermed bevægede jer eller ej.
1.modul
- Kropsbevidstgørende øvelser
Fokuspunkter: (10 min.):
· ”At gå med og sige ja” (bekæmpe blokeringer)
· Forståelse af forskellen mellem ”at have en krop” – ”at være en krop”
· Introduktion af de tre bevægelseskvaliteter
Opvarmning – Laban/Body (20 min.):
1. Smøre kroppens led. Musik: Befriend, Quadron
2 og 2 sammen: Massér rygsøjlen, hvirvel for hvirvel, nedefra og op – langsomt tempo (hoved og skuldre skal dingle).
Ryg mod ryg: den ene styrer bevægelsen, den anden klister bare til makkerens ryg (hoved på skulder af hinanden).
2 og 2, den ene på gulvet liggende på ryggen (karklud): den anden skal få smurt makkerens led (håndled, fodled, knæled, skulderled og hofteled). Byt.
2. Følg hånden. Gang/småløb. Musik: Endeløst
2 og 2, ny makker: Hold med flad hånd forskellige steder på makkeren. Den, der bliver rørt, skal gå fremad/bagud med denne legemsdel som det forreste.
Samme par. Nu skal den styrende diktere makkerens bevægelser ved at ”tegne” i luften med en finger. (Eks. ”bjerge” à Hop på stedet; en horisontal cirkel → rulle på gulvet, vertikal cirkel à Koldbøtte).
3. Kongens efterfølger (3 og 3): en konge, de to andre følger bagved kongen/ er hans skygge. Musik: Ikke Mere Tid
a) Langsomme bevægelser, - som tyve i natten.
b) Byt konge. Nu: effektive og direkte bevægelser, - som maskiner.
c) Byt konge. Nu: bølgende bevægelser, - som havet, blæst i træerne…
3 bevægelseskvaliteter:
· Førende: jævn energistrøm, uden synlig impuls. (Prøv i form af balanceøvelser).
· Svingende: i gangsættes af impuls v.h.a. tyngde. Svarer til fornemmelsen at vugge, gynge. Indgår i alle funktionelle arbejdsbevægelser eks. skovle, trække… (Prøv i form af fejesving og at skovle el. feje).
· Markerede: fremstår præcis, som skarp el. hård. Løb, hop, spark, stød… (Prøv i form af stakatohop, karatespark).
Øvelser – med fokus på at have en krop (objekt) vs. at være en krop (subjekt): (10 min.).
· Gør med jeres krop, som jeg siger (anatomifokus). Eleverne ligger på ryggen fra start. à Løft venstre arm, læg venstre arm, løft venstre knæ, løft højre fod à Osv. à Varighed: 2-3 min.
· Gå med tomt sind à ½ tilskuere, ½ går: Gå en ad gangen tværs gennem salen, uden at tænke på noget, uden at have et udtryk, bare gå. Tilskuerne konkluderer for én ad gangen, om opgaven lykkedes for den gående.
· Forventet konklusion: man kan ikke ikke have et udtryk: man er en krop/ kroppen er en del af éns personlighed.
Gruppearbejde – med fokus på fortælling (15-20 min.):
· Bevægelsesdrama. Ud fra bunden ”plot” skal grupperne (3-4 pers.) udarbejde og fremvise et lille bevægelsesdrama. Snak kun om hovedtrækkene, beslut jer ikke for alle detaljer, men improviser ud fra bundne aftaler om roller.
· Tema 1: Venner til bowling. En kommer galt af sted.
· Tema 2: Familie på skovtur. Alt går galt!
· Tema 3: Byens natteliv. Nattens farer lurer.
· Tema 4: Skolegården. Hierarki og mobning.
· Fremvisning og opsamling: kritik til grupperne, snak om, hvilken lyd/musik, man kunne have sat til de forskellige temaer.
Opsamling på fokuspunkter:
BUFFER: Gruppearbejde – med fokus på de tre niveauer (15 min.)
· Klassen deles i tre grupper. Laver en dans til samme stykke musik (40 sek. af Ne me quitte pas, Jacque Brel ),
o 1. Gruppe: skal lave en lille dans tæt på gulvet,
o 2. Gruppe: skal lave en lille dans i mellemniveau
o 3. Gruppe: skal lave en lille dans højt oppe Fremvisning af produkt.
Lektie:
Ravn, Susanne: ”Med kroppen som materiale”. Syddansk Universitetsforlag. 2005, s. 36-56
- Kap. 3: Laban
2.modul
- Ekspressiv idræt
- Laban
Intro
· Dagens program gennemgås
· Fokuspunkter:
o Indblik i Labans bevægelseslære
o Kropsbevidstgørelse à Få sat fokus på kroppen som redskab
o Nedbryde barrierer
o Opnå tryghed i hinandens nærvær
o Fællesskabelse
· Det er VIGTIGT, at I tager hinanden seriøst
· Vi skal skabe et rum, hvor vi kan eksperimentere og lege
Rudolf Laban – BESS-øvelser
Rudolf Laban:
· Søgte at udarbejde en bevægelseslære, der kunne beskrive alle former for kropsbevægelse.
· Bevægelseslæren og viden herom kan bruges som et værktøj i forhold til at eksperimentere med, og tale om, krop og bevægelse.
· Dansesprog – Vi skal lære at tale gennem kroppen/dansen
Historie:
· Født i Bratislava, 1879 af østrig-ungarsk officer à Familien rejste meget + oplevede forskellige kulturer + danse
· Interesserede sig tidligt for kroppen à Brød med faderen/militæret à Kunstmaler som 16-årig à Flyttede til Paris à Studerede arkitektur, drama og dans
· Oprettede bevægelsesakademier i Tyskland à Koreograferede store festivaler à Er dog hans undersøgelse, forståelse og beskrivelse af bevægelse, der har gjort ham kendt à Døde i 1958
BESS-conceptet:
· Body à Kroppens bevægelsesmuligheder
· Effort à Dynamisk udtryk; fleksibelt
· Shape à Kroppens formmønstre à Næste gang
· Space à Intimitet vs. Afstand à Næste gang
Opvarmning
· Smør leddene (2 min) à 2 og 2 à Skift (Musik: Take Me To Church)
· Massage – fra hoved til tå (2 min) à 2 og 2 à Skift (Musik: Din for Evigt)
· Cirkel-udfordring:
o Gå sammen 6-8 personer à En i midten af cirkel med lukkede øjne à Person i midten bevæger sig rundt i lokalet à Cirklen sørger for sikkerhed
Body
Den måde ens krop kan bevæge sig på.
· Vær opmærksom på bevægelsen og mærk efter, hvilke muskler i spænder og hvordan jeres led arbejder undervejs
· Hvordan forløber bevægelserne?
Øvelse - breakdancebølge:
· Stå i en rundkreds eller på en række (helst rundkreds, så eleverne kan se hinanden) og lav en breakdancebølge,
· Bølgen løber fra starterens hånd i en bølge op igennem armen, ud i den anden arm i bølge ned til hånden og videre til næste person.
· Denne øvelse starter distalt.
· Prøv nu at starte den samme øvelse med overkroppen (centralt), hvorefter impulsen flyder ud i højre arm og videre over i den næste persons venstre arm, hvor den mister lidt af farten, inden den når venstre skulder og derefter må startes i overkroppen igen.
· Hvordan føltes forskellen?
Øvelse - landskamp:
· I jeres cirkel skal I nu forestille jer, at I er til landskamp. Danmark har lige scoret et afgørende mål i sidste minut og stemningen er sydende i Parken. Derfor er I selvfølgelig nødt i at starte en bølge på traditionel manér.
· I må starte bevægelsen vilkårligt
· Hvordan bevægede I jeres kroppe i denne øvelse?
Refleksion i små grupper:
· Reflektér over, hvordan jeres respektive led kan bevæge sig og hvordan jeres muskler kan spille sammen på forskellig vis.
· Beskriv de led og muskler, som er en del af bevægelsen
· Sørg for at I også inkluderer de led og bevægelser, I normalt ikke bruger så meget.
· Hvor ofte vælger I f.eks. at lave en indadrotation i hofteleddet eller en adduktion i skulderleddet?
Effort (-faktorerne)
1) Tid: Langstrakt, pludselig.
2) Rum: Fokuseret, defokuseret.
3) Vægt: Stærk, let.
4) Flow: Frit (uden kontrol og styring), bundet (kontrolleret, kan stoppes når som helst).
· Rummet deles i fire à Hvert af disse rum deles derefter i to.
· Eleverne fordeles i de otte rum à I skal bevæge jer frit mellem de to rum, der f.eks. hører til ’Tid’: Langstrakt og pludselig.
· I skal udtænke et dyr eller en filmscene, som I kan spille/udføre i hvert rum.
· Først skal I overveje to bevægelsesmønstre til f.eks. tid og afprøve dem.
· Derefter en kort pause hvor I finder på noget til fx ’Rum’ osv.
· Efter ca. 30 sekunder roteres der til en ny effort-faktor.
Refleksion - fælles:
· Hvad oplevede I i de forskellige rum?
· Hvilke grænser skulle I bryde?
· Hvordan reagerede jeres krop?
· Hvad var særligt svært/let?
Øvelse -Musikgenre; hvilke genre er bedst til bestemte faktorer?:
· Start med at opsummere faktorerne:
o Tid (langstrakt + pludselig), rum (fokuseret + defokuseret), vægt (stærk + let), flow (frit + bundet)
· Forskellige stykker musik sættes på:
o Whataya Want From Me Adam Lambert (Vægt-let?)
o Lights Ellie Goulding (Tid-pludselig?)
o Hey You Fallulah (Rum-defokuseret?)
o Paradise Coldplay (Flow-frit?)
· Eleverne lukker øjnene og bevæger sig efter musikken
· Hvad appellerer de til? Zoner, planer, tid etc.
Refleksion - fælles:
· Hvordan kan man bruge musikken? Til hvad? Hvad bruger I musik til? Følelser? Arbejde? Afslapning?
· Tænk på et nummer, som I holder særligt af à Hvordan er rytmen/taktslag? Hvordan understøtter det en stemning?
Fælles opsamling
· Hvad har jeres oplevelse været?
· Svært? Let? Grænser?
· Etc.?
3.Modul
- Ekspressiv idræt
- Laban
Intro
· Dagens program gennemgås
· Fokuspunkter:
o Kropsbevidstgørelse
o Nedbryde barrierer
o Opnå tryghed i hinandens nærvær
o Fællesskabelse
· Det er VIGTIGT, at I tager hinanden seriøst
· Vi skal skabe et rum, hvor vi kan eksperimentere og lege
· Nogle særlige ønsker? Grænser der skal brydes?
· Hvem var Laban? Hvad havde vi om sidst?
Opvarmning
· Smør leddene (2 min) à 2 og 2 à Skift (Musik: Take Me To Church)
· Massage – fra hoved til tå (2 min) à 2 og 2 à Skift (Musik: Din for Evigt)
· Cirkel-udfordring
o Stil en udfordring, som du selv ville kunne gennemføre
o Fysisk
§ Giv en tæt krammer
§ Stil dig HELT tæt med en anden person, ansigt mod ansigt
§ Massage af tæer
§ Tag fat om en delle
o Psykisk
§ Skrig så højt du kan
§ Fald bagover
§ Giv et kompliment
§ Syng et vers
· Tivoli-tur (Musik: Bambaleo)
o 3 og 3
o Den midterste har lukkede øjne
o Bevæg jer rundt i forskellige hastigheder, niveauer, retninger og plan
· Kroppens indre asiat: (Musik: Beautiful Sunset)
o Læg jer med ryggen på gulvet à Luk øjnene
o Bliv inspireret til bevægelser
o Følg musikken à Kroppen bestemmer; IKKE hovedet
Shape
Shape = positiv + negativ form à Dette dog uden værdiladning.
Positiv form: Det rum, der optages af kroppen.
Negativ form: Det rum, der ikke optages af kroppen.
Kroppen kan som sagt skabe en form, men vi kan også tale om, at kroppens bevægelser efterlader et usynligt bevægelsesspor, som efterlades i rummet via kroppens ændring.
· Runde/bløde spor = sving
· Kantede/hårde spor = fx karate
Øvelse – skriv navn med kroppen:
· Skriv jeres navn af tre omgange med tre forskellige styrende kropsdele.
· Hoften SKAL være én af dem
· Frit valg de sidste to gange
Kroppens bevægelsesspor: Linjen, buen, cirklen, spiralen.
Kroppens plastiske form: Pind, væg, bold, skrueform.
Øvelse – kroppen som lysspor:
· Gå sammen to og to og find på forskellige bevægelser, der efterlader de omtalte bevægelsesspor à Sæt dem sammen til en kort koreografi
· Efterfølgende skal den ene være styrende i forhold til at lave forskellige positurer à Den anden skal prøve at udfylde den negative form, der bliver skabt omkring disse positurer.
· Fremvisning af bevægelser
Space/rum
I Labans bevægelseslære skelnes mellem det personlige rum (det du kan bevæge dig i uden at flytte fødderne) og det generelle rum (der man bevæger sit personlige rum hen)
Planer: frontal, sagittal, horisontal.
Man arbejder ud fra tre niveauer: Dybt, mellem, højt.
Zoner: Nær (helt tæt på kroppen), mellem (arbejdsområde), fjern (helt udstrukket).
Øvelse:
· Gå sammen 2 og 2 à Stil jer overfor hinanden
· Stræk dit personlige rum, så du berører alle niveauer og zoner à Lav to forskellige figurer
Tænk over planer og niveauer senere, når I skal lave jeres egne bevægelser, men lige nu skal vi fokusere på zonerne.
Historie – J-dag på diskotek:
Nærzone:
Det er en helt særlig dag, som I har glædet jer til længe. I har sat håret og sætter kursen mod Gap, hvor J-dag om et øjeblik bliver skudt i gang.
I kommer ind på Gap og opdager, at diskoteket er fyldt med andre unge, som også har valgt at være der den dag. Du sætter kursen mod baren, men det er meget svært at komme frem.
Baren er i midten af alle jer, og I prøver alle at komme derhen på samme tid.
Undervejs møder I nogle I kender og siger lige hej og fortsætter derefter videre. I når aldrig hen til baren, men bliver ved med at forsøge.
Øvelse:
· Genfortæl historien
· Føl musikken og slip tankerne væk
· Musik: Mind Blown, Noelia
Refleksion:
Hvordan kunne I bevæge jer? Tæt på kroppen, små skridt, små bevægelser?
Mellemzone:
Til sidst når I endelig hen til baren. En del af Odenses unge er åbenbart gået til den, for pludselig er der lidt mere plads på diskoteket.
Med ét skifter DJ’en sang og du opdager, at du simpelthen ikke kan stå stille, selvom der stadigvæk er mange mennesker på diskoteket. Du danser derfor med mellemzonebevægelser. Din helt egen stil.
Øvelse:
· Genfortæl historien
· Føl musikken og slip tankerne væk
· Luk eventuelt øjnene
· Musik: Blurred Lines, Pharrel Williams
Fjernzone:
Det er blevet sent på diskoteket. Du er overtræt og ved at være godt fuld. De fleste er gået hjem og der er masser af plads på dansegulvet. Din dans er ikke for køn, men du er ligeglad. Det er din tur til at shine J
Øvelse:
· Genfortæl historien
· Føl musikken og slip tankerne væk
· Luk eventuelt øjnene
Musik: Det Er Mig Der Står Herude Og Banker På, Thomas Helmig
Refleksion:
Hvordan var det at bevæge sig i forhold til de forskellige zoner?
Buffer:
Øvelse - Karikerede gangarter:
· Bodybuilder
· Ældre dame
· Genert elev i kantinen
· Selvtillidsfyldt elev, der kommer for sent til fællessamling
· Soldat med alvorlig krigsskade
· Forelsket teenager
Fælles opsamling
· Hvad har jeres oplevelse været?
· Svært? Let? Grænser?
· Etc.?
· Næste gang: Stomp
4.modul
- Stomp
Intro
· Dagens program
o Stomp med basketball
o Inspirations-video J
§ http://www.youtube.com/watch?v=ik8jICj8juc
Stomp med basketball
· Hver elev tildeles en basketball
· Klassen inddeles i tre grupper, som starter med at øve deres rytme
o Hold 1: 'Lav dribling' Rammer gulvet på ottendedele.
o Hold 2: 'Høj dribling'. Rammer gulvet på fjerdedele.
o Hold 3: ' 'Grund-kast'. 'Klask' på ét-slaget, og rammer gulvet på tre-slaget.
· Når rytmerne er på plads, skal vi prøve at sætte det hele sammen
o Hold 1 begynder, idet der kommer en person ind fra hver side. 'Lav dribling' begynder og sætter dermed tempoet for de andre, hvilket er nødvendigt da det er ved den lave dribling "grænserne mødes".
o Herefter kommer Hold 2 ind, igen fra hver sin side. Der er endnu ingen faste pladser
o Til sidst kommer Hold 3 ind på samme måde, idet de laver 'Grundkast'. 'Grundkast' siger klask på bolden på ét, og bold i gulvet på tre.
· De tre grupper spiller nu sammen i en rytmisk helhed.
o Når alle boldspillere er på scenen begynder de, mens de fortsætter rytmen, at forme en cirkel.
o Når den enkelte spiller er kommet på plads i cirklen går hun/han over til 'Kast i Gulv'.
o Når alle er med fortsættes med "Jamming", som består i at man to-og-to laver en solo med 'Byt Bold'
o De andre fortsætter 'Kast i Gulv' som grundrytme. Ved slutningen af denne Jam-session laver alle 'Kast i Gulv'.
o Alle går over i 'Grundkast' (klask-bong) mens de går ud på en lang linje
o Herefter går Hold 1 i gang med 'Lav Dribling', derefter går Hold 2 i gang med 'Høj Dribling' efterfulgt af Hold 3 med 'Kast i Gulv'.
· Herefter byttes rundt, så alle til sidst har prøvet alle rytmer
BUFFER - Den kreative krop:
Fortæl historie med en andens arme:
· sammen 3 og 3
· den ene snakker den anden agerer arme på den tredje
· refleksioner: hvor meget bruger vi vores arme, når vi taler?, hvad siger armene i sig selv, kunne man udtrykke sig alene ved sine arme?
Counterbalance:
· balance væk fra hinanden
· balance mod hinanden
Bodyimpulse:
· en person giver en anden fysisk impuls til bevægelse, den anden fortsætter så lang tid, der er energi fra impulsen
· luft under impulsen, kast med vedkommende
Mennesker i løbet af dagen og ugen:
· gå rundt imellem hinanden
· jeg siger tidspunktet de agerer kropssprog til tidspunktet
· jeg siger en dag og de agerer kropssprog til dagen
· refleksioner: hvor fik I associationerne til de forskellige tidspunkter fra? er det virkelig sådan når I går rundt?
Lav lande:
· de inddeles i 4 grupper og tildeles et land (Kina, USA, Tyskland, Kenya), som de efterfølgende agerer overfor de andre
· når alle har præsenteret deres land, gættes der på, hvilket land der er tale om
· refleksioner: hvor agerede I som I gjorde? er det fordomme eller er det virkelig sådan? opfører menneskerne i disse lande sig sådan eller spiller I på de fordomme vi har?
5.Modul
- Cha cha cha
Intro:
· Hvad er Cha cha cha?
· Latinamerikansk dans fra 1940’erne
· Stammer fra Cuba à Kom til USA og Europa i 50’erne som en selskabsdans
· Vigtigt: at have bløde led à Knæ, hofter, skuldre
· Hvad har I af erfaringer med dans?
3 elementer af Basic Steps à Individuelt
https://www.youtube.com/watch?v=PWiLi22Cq8w
· Walking steps à Mærk ”musikken” à Brug hoften + armene
o 1, 2, 3 (frem) + 4, 5, 6 (tilbage)
o Læg vægt på fodballen
· Sidestep
o 1, 2 (venstre), 3, 4 (venstre), 5 (venstre), 1 (højre),
o Ud, samle + ud, samle + ud, tilbage (mod højre)
· Rockstep
o 1 (venstre + tilbage), 2 (højre + frem)
o Lav bevægelserne ”under” din krop à Hold balancen
Øvelse – fælles serie med elementerne: (I Need To Know)
· Venstre fod à Side (1)
· Højre fod à Rock (bagud) (2)
· Venstre fod à Step (på stedet) (3 Cha)
· Højre fod à Side (4 cha)
· Venstre fod à Samle (5 cha)
· Højre fod à Side (1)
· Venstre fod à Rock (fremad) (2)
· Højre fod à Step (på stedet) (3 Cha)
· Venstre fod à Side (cha)
· Højre fod à Samle (cha)
· Venstre fod à Side (1)
· Højre fod à Rock (bagud) (2)
· Venstre fod à Step (på stedet) (3 Cha)
· Højre, venstre, højre à Fremad (cha, cha, 1)
· Venstre fod à Rock (2)
· Højre fod à Step (3 Cha)
· Venstre, højre, venstre à Bagud( cha, cha, 1)
· Højre fod à Side
Introduktion til dansefatning:
https://www.youtube.com/watch?v=TQKpu5Xuw2s
· Mandens venstre hånd holder kvindens højre
· Mandens højre hånd placeres på kvindens skulderblad
· Kvindens venstre arm placeres på mandens overarm
Øvelse - Basic Steps i par:
https://www.youtube.com/watch?v=W1CCjhrBJtA
· Mand:
o (1) Venstre fod til side, (2) højre fod tilbage, (3 cha) venstre fod step, (4 cha) højre fod til side, (5 cha) venstre fod samle,
o (1) højre fod til side, (2) venstre fod frem, (3 cha) højre fod step, (4 cha) venstre fod til side, (5 cha) højre fod samle, osv
· Kvinde:
o (1) Højre fod til side, (2) venstre fod frem, (3 cha) højre fod step, (4 cha) venstre fod til side, (5 cha) højre fod samle,
o (1) venstre fod til side, (2) højre fod tilbage, (3 cha) venstre fod step, (4 cha) højre fod til side, (5 cha) venstre fod samle, osv.
· Med musik: I Need To Know (3:17)
1. variation - crossover break:
https://www.youtube.com/watch?v=ZNZ4uJD2vUM
· Mand:
o (1) Venstre fod til side, (2) højre fod tilbage, (3 cha) venstre fod step, (4 cha) højre fod til side, (5 cha) venstre fod samle,
o Fokus: (1 åbne krop udad 90 grader + slip højre hånd) højre fod til side, (2) venstre fod frem
· Kvinde:
o (1) Højre fod til side, (2) venstre fod frem, (3 cha) højre fod step, (4 cha) venstre fod til side, (5 cha) højre fod samle,
o Fokus: (1 åbne krop udad 90 grader + slip venstre hånd) venstre fod til side, (2) højre fod frem
Øvelse – grundtrin + crossover break i par:
· Med musik: I Need To Know (3:17)
2. variation – underarm turn:
https://www.youtube.com/watch?v=55xMEAwvXI4
· Mand:
o Fokus: Slip kvindes venstre hånd, og led hende med din højre hånd på hendes lænd à Indadrotation
· Kvinde:
o Fokus: Små skridt à Hurtig indadrotation
Sammensætning af grundtrin, crossover break + underarm turn:
· Med musik: I Need To Know (3:17)
· Øv, øv, øv
3. variation – turnings:
https://www.youtube.com/watch?v=9rqtXUJzvQw
· Rotér langsomt rundt
· Følg musikken
Sammensæt grundtrin + turnings
· Med musik: I Need To Know (3:17)
· Øv, øv, øv
Sammensæt dans efter eget valg:
· Med musik: I Need To Know (3:17)
· Øv, øv, øv
Udstrækning + opsamling:
6.Modul
- Swing, Jive
Intro:
· Hvad er jive? Har I hørt om det før? Vild Med Dans?
· Det er en pardans
· Jive er en swingdans – musik fra USA
· Grundtrin er opbygget af to chassé-trin à Få en til at forevise
· Jive foregår i et højt tempo med forskellige sving + kast
Vis klip fra ’So You Think You Can Dance’ + ’Jive for begyndere’
https://www.youtube.com/watch?v=y6XTl5XneuA
https://www.youtube.com/watch?v=7Z9qsyabKMY
Icebreaker:
· Spejldans (2 og 2)
o En person i parret laver en række (langsomme) bevægelser, som makkeren skal efterligne
o Prøv at brug hele kroppen à Kom ud til siderne, ned mod gulvet, op mod loftet osv.
o Historie: ”Jeg er for lækker – og ved det”
· Linjedans (4 og 4)
o En laver en bevægelse, som resten af gruppen efterligner
o Herefter laver næste person en bevægelse
o Så gentager man bevægelse 1 + 2
o Herefter laver næste person en bevægelse
o Så gentager man bevægelse 1 + 2 + 3
o Til sidst har man en lille ”serie”
Praktisk del:
· Udgangsstilling + Grundtrin (øves uden musik)
a. Mandens venstre hånd holder kvindens højre
b. Mandens højre hånd placeres på kvindens skulderblad
c. Kvinden går tilbage på højre fod, manden på venstre
d. 1-2 (tilbage), 3 og 4 (til siden), 5 og 6 (tilbage til udgangspunkt)
e. Det er vigtigt at være fleksibel og blød i sine bevægelser!
f. Øv trinene langsomt à Sæt langsomt tempoet op
· Grundtrin øves igen og igen (med musik) à Absolutely Everybody, Vanessa Amorisi
· 1. variation à Rotation af kvinde (øves uden musik)
g. Mandens venstre hånd holder kvindes højre (højt)
h. Mandens højre arm + kvindens venstre arm er fri
i. 1-2 (tilbage), 3 og 4 (kvinden udadroterer under mandens arm), 5 og 6 side-step)
j. Det er vigtigt at være fleksibel og blød i sine bevægelser!
k. Øv trinene langsomt à Sæt langsomt tempoet op
l. https://www.youtube.com/watch?v=SUeA753rfMA
· Grundtrin + 1. variation øves igen og igen (med musik) à Brown Eyed Girl, Van Morrison
· 2. variation à Byt plads med din partner (øves uden musik)
m. Løs håndfatning mand (venstre) + kvinde (højre)
n. 1-2 (tilbage/frem), 3 og 4 (tag kvinden i din højre hånd + start udadrotation), 5 og 6 (tag kvinden i din venstre hånd + roter på plads)
o. https://www.youtube.com/watch?v=hF6fJRoEgKA
· Grundtrin + variationer øves igen og igen (med musik) à Brown Sugar
· Hvis det går godt, så kan tempoet sættes op à Crazy Little Thing Called Love
7.Modul
- Swing, East Coast
Intro:
· Hvad er Swing?
o Dans er en universel udtryksform
o Der findes mange stilarter fra forskellige epoker, lande mv.
o Swing blev opfundet i 1920’erne à Populært 1920-40
o Udsprang af jazz-musik à Form for free-style
· Hvad er det vi skal igennem? (Evt. vise video af mig selv)
· Det er ikke farligt at danse sammen to og to.
· Kast jer ud i det, slip hæmningerne.
· Kroppen er et redskab
Opvarmning – kostedans
· Fokuspunkt: Væn dig til at blive set
· Opstilling i en stor cirkel
· Musikken kører og når den stopper skal de 2 med kosten ind i midten og danse
· Mens de danser, så holder cirklen rytmen og klapper/hujer
Grundtrin – Basic Rock Step
· Opdeling af drenge og piger
· Man stiller sig på en lang linje med front mod det andet køn à 2 meters mellemrum
· Mand: Starter på venstre fod, til side (1-2), bagud (3-4)
· Kvinde: starter på højre fod, til side, bagud (3-4)
· Der tælles højt; 1-2 (langsomt) + 3-4 (hurtigt)
· FOKUS: Skal være på IKKE at tage for store skridt, arbejd på et lille område + følg musikken
Grundtrin med makker
· Gå sammen med en makker
· Dansefatning à Tag hinanden i hænderne foran kroppen
· Grundtrin med dansefatning à Grundtrin med en hånd
· Skift partner efter 1 min
· FOKUS: At mærke en ny partner og finde sammen i dansen, mærke hinanden.
Variation 1 – Outside Turn
· Mand: Fortsæt Basic Rock Step + slip højre hånd, løft og roter med venstre
· Kvinde: Roterer højre rundt = slip venstre hånd, roter med højre à udadrotation
· Løft håndfatning over hovedet
· 1-2 à 3 og 4 = Rotation à 5 og 6 = til udgangsposition
· FOKUS: Høj håndfatning + indadrotation (kvinde)
Variation 2 – Inside Turn
· Kvinde: Roter tilbage til grundstilling
Variation 3 – Basic Dip
· Manden fører venstre hånd på kvindens lænd
· Kvinden løfter venstre ben og bøjer sig bagud
Sammensæt kort ”serie”
· Grundtrin
· Rotation
· Dip
Intro til stationsøvelser
Vis klip som inspiration
https://www.youtube.com/watch?v=Ymj4-o4kOg0
· Variation 4: Hip Dip à Hofte hop med samlede ben
· Variation 5: Sliding à Dame gennem ben à Roter fra ryg til mave
· Variation 6: Side Car à Ben på en side, ben på den anden side, ben på hver side (A), tilbage til udgangspunkt
· Variation 7: Back Flip à Rundt om ryg à Mand: venstrehåndsfatning, bøj ryg, roter kvinde med højre hånd
· Variation 8: Back Jump à Hop over buk
· Variation 9: Frit valg
o Manhattan Dip
Variationsøvelse
· Der laves faste makkerpar à Arbejder sammen resten af timen + næste gang
· Der arbejdes nu på de forskellige stationer i faste par
· Begynd at sammensæt en serie
· Vær kreative! à Brug nettet som inspiration
8.Modul
- Swing, East Coast à Kreativt produkt
Arbejde med serie i faste makkerpar:
· Lav en drejebog for serien
· Fx, grundtrin (8 takter), rotation (2 takter), grundtrin (4 takter), Basic Dip (4 takter) osv.
· Fokus skal passe til musikken og skrives ned
· Øv, øv, øv
Det Store Show:
· Hvert par fremviser deres dans for klassen
9.Modul
- Teori
- Opgaven besvares individuelt eller i mindre grupper
Case – Den bevægende krop
Stine Søndergaard: født i 1992, 1,68 m høj, vejer 58 kg, har en hvilepuls på 68 og en maks. puls på 188, et maks. slagvolumen på 125 mL samt en maksimal iltdifference mellem det arterielle og venøse blod på 112 mL/L blod.
Stine går i 3.g på Esbjerg Gymnasium, hvor hun har idræt på B-niveau og i den forbindelse netop har været igennem et forløb i kreativ bevægelse. I forløbet har eleverne teoretisk og praktisk studeret Rudolf Labans bevægelsesprincipper, og som afslutning på forløbet skal eleverne udarbejde et kreativt produkt, der ved hjælp af deres kropslige bevægelser udtrykker livets gang. Holdets produkter skal efterfølgende vises på morgensamlingen for alle skolens elever. Stine er sammen med to veninder i gang med at udforme deres produkt, som de vil opdele i fire faser: barndom, ungdom, voksendom og alderdom. Undervejs i produktet udfører Stine to karakteristiske bevægelser: en flik-flak og en håndstand. Efter en uheldig landing er Stine blevet bange for at udføre sin flik-flak og kan mærke, at hun langsomt bliver mere og mere nervøs for at skulle optræde.
1) Gør rede for Stines fysiologiske tilstand.
2) Lav en bevægelsesanalyse af én af de karakteristiske bevægelser, som Stine udfører i forbindelse med det kreative produkt. Inddel gerne bevægelsen i faser, og fokusér din analyse omkring én til to af disse faser.
3) Kom med en konkret og begrundet vurdering af, hvordan Stine og hendes veninder kan bruge den studerede teori til udvælgelsen af bevægelserne i deres produkts forskellige faser.
4) Perspektivér Stines nervøsitet og angsten for at udføre det nævnte spring til din viden inden for idrætspsykologien og vurdér, om Stine vil kunne gøre brug af denne i den situation, hun står i.
De vedhæftede bilag kan inddrages i det omfang, du finder dem relevante
Bilag 1
Udregning af minutvolumen
Kilde: Idræt – Teori og træning, s. 64 (Kendt)
Ficks princip
Kilde: Idræt – Teori og træning, s. 82 (Kendt)
Udregning af kondital
Kilde: Idræt – Teori og træning, s. 100 (Kendt)
Bilag 2
Illustration af håndstand
Kilde: Colourbox (Ukendt)
Illustration af Flik-flak
Kilde: Colourbox (Ukendt)
Bilag 3
Labans bevægelseskvaliteter – en oversigt
Kilde: Med kroppen som materiale, s. 59 (Kendt)
Bilag 4
Spændingskurve – Den omvendte u-kurve
Kilde: B – for bedre idræt, s. 149 (Kendt)
Følelsers påvirkning af den omvendte u-kurve
Kilde: Gyldendals idrætspsykologi, s. 35 (Ukendt)