Lektie:
Formål:
Cirklen er sluttet, og når vi kigger tilbage på forløbet, så ser vi også baggrunden for vores verden i dag.
Film:
Contagion
Vi ser de sidste minutter af filmen
Kildekritik:
Læs teksten ’Contagion vs coronavirus’ og find ligheder og forskelle fra virkelighedens verden
Gå sammen i par og sæt jeres observationer ind i et skema
Gå derefter sammen med et andet par og sammenlign jeres skemaer
Tal i gruppen om:
Hvad skal man være opmærksom på, når man bruger film som historisk fremstilling?
Hvad kan filmen Contagion bruges til i forløbet om pandemier?
Arbejdsspørgsmål til lektie:
Vil corona ændre verden?
Hvornår fandt den første pandemi sted?
Hvorfor opstod den sorte pest, og hvilken betydning fik den?
Hvad var den spanske syge?
Hvilken betydning får corona for eftertiden?
Evaluering af forløb:
Tegn din viden om pandemier - i fortid og nutid
Individuelt eller i grupper skal I producere små kunstværker, hvor jeres viden om forløbet portrætteres
Fernisering:
Kunstværker hænges op i klassen