Tematisk undervisningsforløb til brug på Idræt B.
Undervisningsbeskrivelse
Målsætning
At gøre eleverne i stand til at redegøre for, og analysere og reflektere over idrættens historie og sociologi. Derudover skal de opnå en forståelse for idrættens kulturelle værdier samt demonstrere en viden om doping i eliteidræt.
Indhold og fokuspunkter
Praktisk gennemgang af tekniske færdigheder indenfor klassiske stilarter som sprint, kuglestød, spydkast, længdespring og orientering. Eleverne skal desuden opnå en grundlæggende teoretisk viden om idrættens historie, samt kunne sætte idrætten ind i en større samfundsmæssig fortælling.
Litteratur og materiale
Franch, Jesper m.fl.: ”Idræt B – idrætsteori”. Systime. 2014, s. 8-70
Varighed
Forløbet strækker sig over 8 undervisningsmoduler á 90 minutters varighed
1. Modul
Lektie: Introduktion til idrætsteori, s. 8-15 + Skytter, gymnaster og sportsfolk, s. 25-36
Arbejdsspørgsmål til lektie:
· Hvorfor er teori vigtigt ift. idræt?
· Hvordan vil du beskrive ’færdigheder’?
· Hvorfor er det svært at beskrive sin ’tavse viden’?
· Hvilken vidensform synes du er vigtigst? Hvorfor?
· Had kan man bruge teoretiske modeller (Fx Laudrup-figuren) til?
· Hvor troværdig er en given teori? Giv et eksempel fra bogen, og forklar hvad der er vigtigt, når man gør brug af teorier
· Beskriv faget ’Idræt’. Hvorfor er det et komplekst fag?
Læs individuelt s. 17-24: ”Bloggeren og idrætshistorien”
· Gå sammen 2 og 2 à Model: Idrættens vidensformer
o Hvad adskiller teorividen og erfaringer
Opgave (1):
· Lav en profil over hinandens idrætsviden. Tag udgangspunkt i fig. s. 6-7 og benyt profilskema s. 15 til at vurdere din kammerats idrætsviden indenfor de forskellige områder på en skala fra 1-5 (5 er højest)
· Når figuren er udfyldt forbindes punkterne med streger. Herved opstår der en 5-kant. Vær specielt opmærksom på de steder, hvor figuren er assymetrisk
Opgave (2):
· Er du enig i udsagnet om, at sport måske ikke længere dominerer vores legemskultur om 50 år? Hvad taler for, og hvad taler imod, når man ser på udviklingen af idrætsudøvelsen for tiden?
· Prøv at inddrage udviklingen indenfor din egen idrætsgren i diskussionen: sker der ændringer for tiden i medlemstal (udviklingen i de sidste ca. 20 års medlemstal kan findes på DIFs og DGIs hjemmesider), organisering eller indhold?
· Det er blevet sagt, at: ”Det mest foranderlige her på jorden er fortiden”. Diskuter betydningen og rigtigheden af dette udsagn med udgangspunkt i afsnittet ”Historie handler ikke kun om fortid” (s. 17-18)
Fælles opsamling:
2. Modul - sprint
Husk:
· Sjippetov
· Stopure
· Papir og blyant
· Fløjte
· Kegler
· Trøjer
· Smartphones med app’en Übersense
Introduktion til forløb:
· Hvad er jeres kendskab til atletik?
· Dagens emne (sprint)
o Teknik?
Opvarmning:
· Løb en tur med fokus på løbestil
o løb tungt, på hæl, på tå, fjedrende, oprejst, bagud lænet, fremad lænet
o snak løbeteknik: hvad oplever de, hvad ved de
o sprintteknik: armtræk, løbecyklus, løbe højt
o snak sprintteknik: hvad sker der, når vi løber sådan
· Muskelarbejde for overkroppen
o mave (lige), biceps, ryg, mave (skrå), triceps
· Muskelarbejde for underkroppen
o hop over hinanden med samlede ben
o løb på trapper m. armtræk
o hop på et ben v. trapper, først højre, så venstre
o hop med samlede ben v. trapper m. Armtræk
· Løb med sjippetove
· Udstrækning
Koordinationsløb:
· Jogge højt
· Jogge m. knæløft og armtræk
· Jogge m. isæt af forfod
· Jogge m. hælspark
Sammensatte koordinationsøvelser og spændstighed:
· Jogge m. knæ, knæ, hæl, hæl, knæ, knæ osv.
· Springe over kegler
· Stepløb, løb over med stigende afstand, | | | | | | | | | | | | |
o De to sidste kan køres samtidig som handlebane
Løb med teknik:
· Løb i jævnt tempo med fokus på teknik
· Stigningsløb med teknik
Stående starter:
· Teori: fremad lænet, først korte senere lange skridt, løb højt til sidst
· Prøv 2 og 2 à Brug evt. app’en ’Übersense’ som redskab til fejlretning
· Prøv 4 og 4 som konkurrence
· Gennemgang af start procedure
o På pladserne
o Færdige
o Løb (60% af vægten bæres af armene)
Det færdige løb med stående start:
· Minimum 1 x 60 m. og 1 x 100 m.
Løbe af, evaluering og udstrækning:
Løbe af, evaluering og udstrækning
3. modul
Lektie: De moderne olympiske lege, s. 37-54
Opgave (3):
· Gå sammen 2 og 2
· Undersøg med udgangspunkt i tekst og illustrationer OL’s udvikling siden 1896. Indenfor hvilke områder (om nogle) kan det tænkes, at den olympiske bevægelse og OL har øvet indflydelse på dansk idræt? (Diskuter fx idrætsgrene, idrætsideologi og medieinteresse).
· IOC’s ledelse har altid hævdet, at sport og politik ikke må blandes, og at IOC’s medlemmer repræsenterer IOC og ikke deres respektive lande. Hvilke fordele og ulemper kan disse synspunkter have?
· Det er foreslået, at Danmark skal ansøge om sommer-OL. Er det realistisk (eller ønskværdigt), at vi får OL tildelt?
Dokumentar – ’Putin lege’:
· Vi ser dokumentarfilmen ’Putins lege’ skildrer de konsekvenser og udfordringer tildelingen af vinter OL i Sochi (2014) havde i forhold til; korruption, overforbrug og krænkelser af lokalbefolkningen
· Simone Bauman, som har lavet dokumentaren, oplevede selv korruptionen, da hun blev tilbudt 5 mio. Kr. For ikke at offentliggøre sin kontroversielle film. Da hun afviste tilbuddet begyndte hun at modtage trusler i stedet for.
· OL i Sochi.jpg vises/uddeles à Budget
Fælles opsamling:
4. Modul – Kuglestød og spydkast
Husk:
· Kugler
· Softball-bolde
· Målebånd
· Afstands-flag
· Spyd
· Hulahop-ringe
· Smartphones med app’en Übersense
Introduktion:
· Hvad er jeres kendskab til kuglestød og spydkast?
· Teknik? Rekorder?
· Klassen opdeles i to holde
o Det ene arbejder med kuglestød
o Det andet arbejder med spydkast
o Vi bytter halvvejs
Opvarmning:
· Hospitals-tik
o En eller to personer vælges som fangere
o Når man berøres af en fanger, bliver man ”syg”
o For at blive ”rask” igen, skal 4 personer hjælpe den syge på hospitalet
o De 4 løfter den syge hen på afmærket område (fx firkant i midten)
o Når man ankommer på hospitalet er man rask og med i legen igen
o NB. Hjælperne har helle når der bæres
· Løb med fokus på løbestil
o Løb tungt, på hæl, på tå, fjedrende, oprejst, bagud lænet, fremad lænet
o Løb med armtræk, løb højt, knæløft, hælspark
· Muskelarbejde for overkroppen
· Muskelarbejde for underkroppen
1. station – kuglestød:
Forøvelser:
· Præsentation og afprøvning af stødbevægelsen
· Præsentation og afprøvning af benarbejde og rotation
· Det færdige stød med lettere bolde
Teknik-træning:
· Afprøv stødets længde og kvalitet i forhold til hastighed og vinkel
· Brug evt. app’en ’Übersense’ som redskab til fejlretning
Det færdige stød:
· Gennemførelse af det optimale færdige stød med opmåling
· Resultat nedskrives til ’Hall of Fame’
2. station – spydkast:
Gennemgang af sikkerhedsprocedure:
· Alle kaster deres spyd inden de afhentes igen!
Gennemgang af greb:
· Præsentation og afprøvning af amerikansk greb og gaffelgreb
Forøvelser:
· Løst kast stående
· Løst ståede kast mod mål (hulahopringe)præsentation og afprøvning af stødbevægelsen
Gennemgang af tilløb:
· Tilløbet:
o Ca. 15-20 m stigningsløb (9 til 11 skridt)
o Spyddet holdes i hovedhøjde, spyddet peger lige frem, albuen bøjet – håndfladen opad, vandret overarm
o De sidste 5 skridt:
§ skridt 1 og 2: spyddet føres tilbage
§ skridt 3 og 4: impulsskridt – højre ben svinges kraftigt frem
§ skridt 5: kastet afvikles
Gennemgang af kastet:
· Kastet:
o afleveringen starter, når venstre og højre fod har kontakt med underlaget
o hold kastearmen højt
o aflevering når hånden er i højeste punkt
o afleveringsvinklen er 40 grader
o præsentation og afprøvning af amerikansk greb og gaffelgreb
· Brug evt. app’en ’Übersense’ som redskab til fejlretning
Det færdige kast:
· Gennemførelse af det optimale færdige kast med opmåling
· Resultat nedskrives til ’Hall of Fame’
Fælles evaluering og præstationsvurdering:
5. modul
Lektie: Sportens århundrede, s. 55-70
Arbejdsspørgsmål til lektie :
· Vælg en idrætsgren du kender og afprøv ”Intensiveringsbegrebet”: Hvorledes har idrætsgrenen udviklet sig inden for områderne præstationsfokusering, ressourcemobilisering og resultatoptimering?
· Undersøg specielt ”Totaliseringsbegrebet” på din egen idræt: Hvorledes har din idræt udviklet sig inden for områderne teknologi, økonomi og ”system” de sidste 10-20 år?
Opgave (4) – Black power
- analyser og forstå et højdepunkt i atletikhistorien
Baggrund:
Amerikanerne Tommie Smith og John Carlos valgte ved OL i 1968, efter at de havde vundet henholdsvis guld og bronze på 200 m, at bære en sort handske og række en enkelt knyttet næve op i luften, mens de stod på sejrsskamlen. Den knyttede næve er kendt som et symbol på ”Black Power” og skulle symbolisere de sortes frihedskamp. Samtidig bar de sammen med den australske sølvmedaljevinder et badge fra Human Rights.
De to atleter blev bortvist fra OL, eftersom politiske budskaber ikke tillades ved de Olympiske Lege.
Hvad skal I lære?
· At analysere episoden fra OL i 1968
· At sportsbegivenheder kan bruges som et talerør for politiske sager
Læs artiklen ’Sorte pantere chokerede ved OL’
· Gå sammen i mindre grupper
· Diskuter hvorfor atleterne protesterede
· Lav en ’for’ og ’imod’ kolonne, hvor I laver argumenter for og imod politiske protester i forbindelse med OL
· Gå sammen med en anden gruppe, og sammenlign jeres noter
· Diskuter nu om atleter har et særligt ansvar for at markere sig i den offentlige debat
· Hvorfor kan protester fra atleter have stor magt?
Opgave (5) – en kronik om dopingproblematikken til Fyens Stifttidende:
· Arbejd individuelt eller i par
· En kronik skal have en længde af ca. 1.500 ord, den skal være saglig, argumenterende og gerne belyse problemstillingen fra flere sider.
· Doping er et af tidens store problemer indenfor dele af såvel motions- som eliteidrætten.
· Hvad har holdningen til doping været gennem tiden?
· Hvad er din egen holdning og hvorledes synes du, doping bedst kan bekæmpes? Skal det overhovedet bekæmpes? Hvorfor/hvorfor ikke?
Fælles opsamling:
· Gå sammen i grupper á 4 personer
· Læs jeres kronikker højt for hinanden
6. Modul – længdespring
Husk:
· Stepbænk/jumpbox
· Hulahop-ringe
· Målebånd
· Rive
· Sjippetov
· Smartphones med app’en Übersense
Introduktion:
· Kendskab til længdespring?
· Teknik? Prøvet det før? Rekorder?
Opvarmning:
· Grænse-land
· Almindeligt løb
o Ved fløjte: hop med samlede ben og begge knæ til bryst
o Baglæns løb, krydsløb, knæløft, hælspark, armsving, gadedrengeløb
· Styrke
o Arme, mave, ryg, ben
Tilløb:
· Gennemgang af tilløb
· Øvelser
Afsæt:
· Gennemgang af afsæt
· Øvelser
Landing:
· Gennemgang af landing
· Øvelser
Afprøvning af spring:
· Afprøv teknik, tilløb, vinkel i afsæt
· Brug evt. app’en ’Übersense’ som redskab til fejlretning
Det færdige spring:
· Længdespring med fuldt tilløb med efterfølgende opmåling
· Resultat nedskrives til ’Hall of Fame’
Evaluering:
· Disciplin + forløb
· Vurdering af egen præstation
7. Modul – Orientering
Lektie: Orienteringskompendie.doc
Husk inden:
· Print ’tips 13’
· Medbring remedier til ”Fjernbetjening og radiobil”
· Medbring ”bind for øjnene”
· Print 15 tjeklister + medbring blyanter
· Medbring ”Master” O-kort over skolen med ”poster” optegnet
· Medbring O-kort over skolen uden poster optegnet
Gennemgang af lektie – tips 13:
· Tips 13 udleveres
· Byt tips 13 med en makker og ret
Det levende kompas
· Klassen opdeles i hold á 9 personer
o Hvis det ikke passer kan der være flere ”i midten” à Der skal dog være 8 i kompasset
· Der opstilles 2-3 kompas (alt efter antallet af elever)
· Hvert kompas har følgende punkter (markeret med en kegle):
o N, NØ, Ø, SØ, S, SV, V, NV (8 i alt)
· Keglen (N) markeres med fx overtrækstrøje, så eleverne kender retningen
· Personen i midten beder to forskellige verdenshjørner om at bytte plads
· ”Kompasset” har 3 sekunder til at reagere
o Træder ingen frem skal én af de nævnte verdenshjørner ind i midten
o Træder den forkerte frem, skal denne person ind i midten
Signaturforklaring:
· Klassen går samlet – grupper á 4-5 personer om ét kort
· Grupperne skal konstant sørge for at navigere på kortet à N, S, Ø, V
· Undervejs tales der om signaturforklaringer
o Højdekurve
o Åbent område
o Utydelig sti
o Let + Svært gennemløbelig skov
o Mose
o Sø
· Øvelse: Overvej rute
o På et givent sted samles gruppen à Fordele/ulemper ved en given rute à Hvad er smartest? Hurtigst?
· Hver gruppe skal undervejs finde 2 pejlepunkter
o Hvad kan man pejle efter?
· Øvelse: Pejling
o Lav en pejling gennem terrænet og forsøg at følge en lige kurs (svært) à Evt. hurtigste vs. lige vej hjem?
8. modul
Fjernbetjening og radiobil:
· Bane på 20 x 20 meter à Max 10 par pr. bane
· 2 og 2 samarbejder om at finde forskellige ting
· Den ene person (radiobilen) skal bevæge sig på banen og har bind for øjnene, mens den anden (fjernbetjeningen) skal guide sin makker rundt om forhindringer og andre personer
· Den ”blinde” må KUN gå lige ud à Ønsker man at dreje, skal man først stoppe helt op, vende 90 eller 180 grader for at fortsætte
· Vigtigt med god kommunikation à Støder man sammen med anden person, er straffen at man skal fryse i 10 sekunder
· Hvert par samler point ind ved at finde frem til forskellige ”poster” på banen
· Hver post har et unikt nummer à fx post 1: grøn overtrækstrøje, post 2: amerikansk football
· Når man har fundet sin post, bevæger man sig videre på banen UDEN at medbringe posten
· Det par der først har nået rundt til samtlige poster har vundet
· ”Fjernbetjeningen” har et ”post-kort”, hvor man krydser en post af, når den er fundet
· VARIATION: Efter hver post skal radiobilen finde tilbage til udgangspunktet og have kontakt til fjernbetjeningen inden næste post
Mini stjerne-O-løb:
· Klassen opdeles i hold á 4-5 personer
· Holdene sendes af sted til hver sin post (1-5)
o Husk at studere kortet inden I løber à Hvilken vej er hurtigst?
· De skal dokumentere at have været på stedet ved at tage et billede med deres telefon
· Herefter løbes der tilbage til skolen, hvor næste post tegnes på deres kort
· Det hold der først har dokumentation for alle poster vinder
Opsamling og evaluering: